Légiszakértők véleménye szerint az Air India Boeing katasztrófáját, amely során 240 ember vesztette életét, a pilóta szándékos öngyilkossága okozhatta.

Egy korábbi Boeing kiképző pilóta szinte biztos abban, hogy az Air India 171-es járatának katasztrófája mögött öngyilkossági szándék állhat. A rendelkezésre álló információk szerint a gép, amely Ahmedabadból Londonba tartott, nem véletlen emberi hibának vagy technikai problémának lett áldozata, hanem egy pilóta szándékos cselekedete miatt zuhant le röviddel a felszállás után.
A június 12-én bekövetkezett légikatasztrófában mindössze egyetlen utas élte túl a tragédiát, míg a fedélzeten utazó 240 ember, valamint 19 földi személy életüket vesztette. A repülőgép alig néhány perccel a felszállás után zuhant le, és a baleset következtében egy orvosi kollégium épületének ütközött.
A tragikus baleset után egy hónappal, szombaton a légiközlekedési hatóságok nyilvánosságra hozzák az előzetes vizsgálati eredményeiket. Mint arról már korábban beszámoltunk, a vizsgálat során kiderült, hogy mindkét hajtómű üzemanyag-ellátását mindössze másodpercekkel a felszállás után leállították. A hangfelvételek tanúsága szerint az egyik pilóta megkérdezte a másikat, hogy miért történt ez, ám a másik pilóta tagadta, hogy ő lett volna az, aki leállította a kart. A feketedoboz adatai szerint ezt követően gyorsan visszakapcsolták az üzemanyag-ellátást, de sajnos csak az egyik hajtómű tudott újraindulni, és annak teljesítménye nem bizonyult elegendőnek ahhoz, hogy megállítsa a tolóerőt vesztett gép zuhanását.
Szombaton a kiemelkedő és hagyományosan megbízható indiai televízió, az NDTV, amely az utóbbi időszakban egy kormányközeli üzletember hatása alá került, bejelentette, hogy a részleteiben közzétett hivatalos jelentés valójában kizárólag egyféle következtetést enged meg.
A jelentés kiemeli, hogy a felszállást követően a két hajtómű üzemanyag-ellátás-szabályozóját egy másodperces eltéréssel kapcsolták "off" állásba, egymás után.
Az NDTV interjút készített egy Csennaiból származó kapitánnyal is, aki korábban Boeing 737-es pilótákat képzett. A szakértő szerint lehetetlen, hogy véletlenül aktiválódjanak az üzemanyag-ellátó karok, mivel azok speciális védelemmel vannak ellátva, és egy biztonsági kar meghúzásával lehet csak működtetni őket. A mechanizmus kialakítása miatt szerinte technikai hiba sem lehetséges.
"Szakszerűen, kézi módszerrel szükséges végrehajtani."
Mohan Ranganathan az üzemanyag-elzárás témájában kifejtette: "A kérdésre, hogy vajon bármelyik pilóta szándékosan aktiválhatta-e a kapcsolót, teljes tudatában annak, hogy ezzel balesetet okozhat, a válaszom egyértelmű: abszolút lehetséges."
Ranganathan véleménye szerint a pilóták által nyilvánosságra hozott párbeszédrészletek öngyilkosságra utalhatnak. Az a körülmény, hogy a kormány mindössze két mondatot tett közzé a repülőgép hangrögzítőjéből, komoly gyanúra ad okot, mintha valamit próbálnának eltussolni – nyilatkozta. A légiközlekedési szakértő azt is megemlítette, hogy több aktív Air India pilóta informálta őt arról, hogy a 171-es járat kapitányának ismert egészségi problémái voltak, és a tragédia előtt hosszabb időt töltött betegszabadságon. A pontos betegségét azonban a riport nem részletezte.