A Volkswagen a hagyományos megoldásokhoz nyúl, hogy átvészelje a nehézségeit.


A Volkswagen hagyományos együttműködési modelljére építve új költségcsökkentési stratégiát indított Németországban, amely 35 ezer munkahely megszüntetését és számos gyár átalakítását célozza meg. A megállapodás célja, hogy elkerülje a sztrájkokat, és biztosítsa a munkahelyek védelmét 2030-ig. Ugyanakkor a befektetők aggodalmukat fejezték ki a terv lassú üteme és hatékonysága miatt. A vállalatnak sürgős eredményekre van szüksége ahhoz, hogy megfeleljen a piaci elvárásoknak és megőrizze versenyképességét a globális piacon.

A decemberi megállapodás értelmében minden Volkswagen-gyár saját költségcsökkentési célt kapott. A célok megvalósításáért projektcsapatok felelnek, amelyekben dolgozói képviselők és vezetők dolgoznak együtt. A termelékenységet az egy dolgozóra jutó legyártott autók száma alapján mérik, és negyedévente értékelik a haladást. Ha az időarányos célok nem teljesülnek, a tárgyalásokat újra kell kezdeni.

Ez az elképzelés a Volkswagen klasszikus együttműködési struktúrájára alapoz, amely igyekszik elkerülni a hirtelen, felülről jövő átalakításokat, ezzel csökkentve a sztrájkok lehetőségét. Ugyanakkor a befektetők és elemzők aggodalmukat fejezik ki amiatt, hogy ez a kompromisszumos megoldás esetleg nem hoz elég meggyőző eredményeket.

A tárgyalások során felmerült három vagy négy gyár bezárásának lehetősége, de végül sikerült egy kompromisszumot elérni:

A zwickaui elektromosautó-gyár elveszíti egyik termelési sorát, de 2027-től egy új újrahasznosító üzemet kap, amely a hagyományos és az elektromos járművek újrahasznosítására specializálódik. Ezzel párhuzamosan a wolfsburgi központban két gyártósort is bezárnak, ami a gyártási kapacitás csökkentését jelenti.

A Volkswagen ambiciózus tervei között szerepel, hogy a következő években 15 milliárd eurót spóroljon meg. Azonban az átmeneti célok és a konkrét lépések részletei egyelőre titokban maradnak.

A vállalat szándéka 35 ezer munkakör megszüntetése, azonban a munkavállalói érdekképviseletekkel kötött megállapodás értelmében ez csakis önkéntes alapon valósulhat meg. A tervek között szerepel, hogy a nyugdíjazások, részleges nyugdíjazási opciók és önkéntes távozások segítségével valósítják meg a létszámcsökkentést.

Az új megállapodás 2030-ig garantálja a meglévő munkahelyeket, ami nagy győzelem a szakszervezetek számára, miután a Volkswagen korábban megszüntette a hasonló garanciákat.

A befektetők és elemzők reakciói a megállapodásra vegyes képet mutatnak. Sokan úgy vélik, hogy a javasolt intézkedések nem elégségesek a Volkswagen által hirdetett válsághelyzet kezelésére. Patrick Hummel, az UBS elemzője hangsúlyozta, hogy a piac elvárásai egyértelműek: a vállalatnak kézzelfogható pénzügyi eredményekkel kell szolgálnia, különösképpen a 2025-ös évre vonatkozóan.

Elemzők felhívták a figyelmet arra, hogy a Volkswagen 2016-ban hasonló ígéretet tett, amikor 30 ezer munkahely leépítését fontolgatta. Azonban a cég létszáma végül változatlan maradt, köszönhetően a más szektorokban végrehajtott bővítéseknek.

Oliver Blume, a Volkswagen vezérigazgatója ambiciózus terveket fogalmazott meg a költségstruktúra reformjára és a cég jövőbeli versenyképességének megerősítésére. Azonban a kérdés továbbra is nyitott: vajon a vállalat valóban képes lesz-e drámai átalakulásokat végrehajtani, anélkül, hogy feladná a hagyományos kompromisszumos megközelítését? - számol be a Reuters.

Related posts