A francia pezsgőkészítők aggodalmukkal tekintenek a jövőbe, mivel az eladások folyamatos csökkenést mutatnak.


A fogyasztói szokások átalakuláson mennek keresztül: Franciaországban csökken a pezsgő iránti kereslet.

A változó fogyasztói szokások és a világban zajló konfliktusok miatt veszít lendületéből a francia pezsgőeladás - közölte a termelők szövetsége. A szállítások tavaly közel 10%-kal estek vissza - írja a Guardian.

Az Egyesült Államok és Franciaország kulcsfontosságú piacon a fogyasztók egyre inkább visszafogják a luxusitalok vásárlását, mivel a gazdasági és politikai bizonytalanságok árnyékot vetnek az ünnepi hangulatra.

Maxime Toubart, a Borászok Általános Szövetségének (Syndicat Général des Vignerons) elnöke és a Comité Champagne társelnöke így fogalmazott: "A pezsgő igazán tükrözi a fogyasztók hangulatát, mint egy barométer."

"Jelenleg nem a mulatozás időszaka van, figyelembe véve az inflációs nyomást, a globális konfliktusokat, a gazdasági instabilitást és a politikai óvatosságot, különösen néhány jelentős pezsgőpiacon, mint Franciaország és az Egyesült Államok."

A megfizethetőbb alternatívák - például a prosecco, az angol habzóborok és a crémant - egyre inkább kiszorítják a pezsgőt a fogyasztók körében, miközben a prémium francia ital iránti kereslet több mint két évtizede nem látott mélypontra zuhant. Az olcsóbb italok minősége az utóbbi években versenyképesebbé vált.

Egyre inkább megfigyelhető, hogy a kulcsfontosságú piacokon, mint például az Egyesült Államokban, a Z generáció és a milleniálok egyre távolabb kerülnek az alkoholtól. E helyett olyan alternatívákat keresnek, mint a mocktailok vagy éppen a marihuána. Eközben a baby boomerek, akik mostanság nyugdíjba vonulnak, kevesebb pénzt költenek borra, ami új trendeket hoz a fogyasztási szokásokban.

2024 júliusában a francia pezsgőtermelők döntést hoztak a szüretelhető szőlő mennyiségének csökkentéséről, mivel az év első felében az eladások jelentős, több mint 15%-os visszaesést mutattak. A Comité Champagne legfrissebb statisztikái alapján a teljes éves szállítmányok 9,2%-kal csökkentek, elérve a 271,4 millió palackot, ami a 2023-as évhez képest érezhető visszaesést jelent.

2022-ben a pezsgő iránti kereslet még fellendült a pandémia utáni időszakban, akkor 326 millió palackot szállítottak ki, de azóta folyamatos csökkenés tapasztalható. 2023-ban körülbelül 299 millió palackot szállítottak, ami több mint 8%-os visszaesést jelentett.

A 2024-es szüretet Franciaország Champagne régiójában már a kezdetektől fogva komoly kihívások sújtották, hiszen a fagyos időjárás és a klímaváltozás hatására kialakult nedves körülmények drámaian megnövelték a szőlőtőkék peronoszpóra-fertőzésének kockázatát.

A francia belföldi borpiac 2023-ban 118,2 millió palackkal zárta az évet, ami 7,2%-os csökkenést jelent az előző évhez viszonyítva. Az egyesület szerint ez a visszaesés a politikai válság és a növekvő általános borúlátás következménye.

A pezsgőexport tavalyi teljesítménye is visszaesett, hiszen 153,2 millió palackot exportáltak, ami körülbelül 11%-os csökkenést jelent az előző évhez, 2023-hoz viszonyítva.

"A nehezebb időszakokban érdemes előre gondolkodni, megőrizni környezeti standardjainkat, és felfedezni új piacokat, valamint új fogyasztói csoportokat" - nyilatkozta David Chatillon, a Comité Champagne társelnöke.

Related posts