"Az acélipar vonzereje megkérdőjelezhetetlen, de Dunaújvárosban egyre inkább csökken a remény az újraéledésre."
Dolgozó a Dunaferr Dunai Vasmű hideghengerművében 2023. február 16-án - Kép: Koszticsák Szilárd / MTI
A minimálárat sem adta meg a Dunai Vasmű hengerművének életképes eszközeire kiírt pályázat egyetlen indulója, a cseh Dunaferr Steel Rolling. A vagyonértékesítés célja a hengermű tevékenységének folytatása lett volna, tehát a dunaújvárosi üzem egy részének (a hengermű mellett egykor kokszolók és nagyolvasztók is működtek) megmentésére vonatkozó remények egyre inkább szertefoszlanak.
A hengermű értékesítésére áprilisban kiírt felhívás kapcsán a felszámoló érdeklődést tapasztalt, hiszen egy kínai vállalat is jelentkezett. Azonban az ajánlatok közül végül csupán a Czechoslovak Group (CSG) cseh céghez köthető társaság tette meg a lépést. Érdekes módon, bár a minimálár 36 millió euró volt, az ajánlatuk mindössze 10 millió euró körüli összegre rúgott, ahogyan a 24.hu is beszámolt róla.
Miért is lényeges ez a helyzet? Júniusban jelentős létszámleépítés történt a Dunai Vasműben, miután a munkavállalók már hónapok óta állásidőn voltak. A hengermű termelőeszközeinek új tulajdonosa szabadon dönthette el, hogy az egykori alkalmazottak közül kinek ad lehetőséget a visszatérésre. Így a sikeres adás-vétel nem garantálta automatikusan az elbocsátott dolgozók számára a régi munkahelyükön való folytatást.
A NAV adatbázisa alapján a régi létszámadatok még mindig elérhetők. Ezek szerint a felszámolás alatt álló Dunarolling Kft.-ben, amely a hengerművi tevékenységgel foglalkozik, 1791 alkalmazott volt, míg a Duna Furnace Kft.-nél, amely a kokszolási és kohászati munkákat látja el, 921 fő dolgozott.
Mit osztanak meg velünk? "Beszélgettünk arról, hogy érdemes lenne a közelben maradnunk, hiszen a vasmű szakemberekre még szükség lesz" - emlékezett vissza a G7-nek a Dunai Vasmű egykori munkatársa, aki a bizonytalanságok hajnalán távozott a cégtől. Ma is úgy gondolja, hogy ő és sok más egykori kollégája visszahozható lenne, sőt, kifejezetten reménykednek abban, hogy egyszer ismét a hengermű tevékenységében vehetnek részt.
Tágabb kontextus: az acélipar helyzete Európa-szerte kedvezőtlen, a Thyssenkrupp épp tegnap rontott a harmadik negyedévre vonatkozó előrejelzésein. A német vállalat a beruházásait és a költségeit is visszafogja, és a tőzsdén is érzékelhető, hogy a védelmi ipar várt fellendüléséhez kapcsolódó optimizmust kezdik felülírni az autóipar alacsony termelése és a magas energiaárak miatti problémák.




