Magyar Levente külügyi államtitkár megjegyezte, hogy az Egyesült Államok vámpolitikája rendkívül zavaros és nehezen átlátható.

A vámok amerikai kezelése nehezen nyomon követhető - nyilatkozta az EUrologusnak Magyar Levente. Ennek ellenére ő az Európai Bizottságot okolja a magyar gazdaságot különösen érintő autóipari vámszabályokért.
A külkereskedelemmel foglalkozó uniós miniszterek Brüsszel szívében gyűltek össze, hogy megvitassák a globális kereskedelmi feszültségeket, köztük az Egyesült Államokkal vívott vámháború ügyét. Az esemény szünetében Magyar Levente államtitkár újságíróknak nyilatkozott, kiemelve, hogy a felszólalók közül csupán ő képviselte Magyarországot, amikor arra hívta fel a figyelmet, hogy...
Nem lennénk most itt, ha a Bizottság időben reagált volna a helyzetre, és megfelelő előkészületeket tett volna az amerikaiakkal szemben. Úgy vélem, hogy ha a szükséges megelőző intézkedéseket meghozták volna, elkerülhettük volna ezt a szituációt, vagy legalábbis jelentősen csökkenthetők lettek volna a vámok.
Magyar Levente kifejezte aggodalmát amiatt, hogy Brüsszel nem folytatott előzetes egyeztetéseket és kapcsolatfelvételeket az új amerikai elnök hivatalba lépése előtt, különösen a Trump-adminisztráció irányvonalával kapcsolatban. Szerinte a kommunikáció csak akkor indult meg, amikor már kialakult a helyzet, azaz amikor Donald Trump bejelentette a vámintézkedéseket.
Kérdéseinkkel az államtitkárhoz fordultunk, hogy megtudjuk, az amerikai elnök vámügyben hozott, egymással ellentétes döntéseit milyen szemszögből kellett volna az Európai Bizottságnak elemeznie, és milyen stratégiákkal lehetett volna előre felkészülni ezekre a kihívásokra.
Az amerikaiak tevékenységei igazán zűrzavarosak, teljesen követhetetlenek. Soha nem lehet tudni, hogy egy órán belül milyen új vámtételt vezetnek be vagy emelnek meg. Ez a megközelítés nem véletlen, hanem tudatos stratégia: ezzel a kereskedelmi riválisokat folyamatos bizonytalanságban tartják, mintegy sakkban tartva őket.
- válaszolta Magyar Levente, de többször hangsúlyozta azt is, hogy "az a helyzet, ami most fennáll, az annyira kedvezőtlen, hogy annál minden jobb". Az államtitkár biztos abban, hogy nem lesz kölcsönösen nulla százalékos vám, mint ahogy azt az Európai Bizottság javasolja, de ha az autóiparra kivetett vám lemenne harmadára, negyedére, akkor az komoly megkönnyebbülést jelentene. Jelenleg ugyanis a 25 százalékos vám Magyarország esetében 2 milliárd eurót jelent, ami a teljes - tehát nem csak az Egyesült Államokba irányuló - magyar kivitel másfél százaléka. "Ez akkora tétel, amit muszáj mérsékelni."
Az államtitkár véleménye szerint komoly problémát jelent, hogy a Trump-adminisztráció nemcsak alábecsüli az európai uniós intézményeket, hanem nem is tekinti őket egyenrangú partnernek. Ezen kívül fontos kiemelni, hogy az EU vámuniós keretek között működik, amelyet a tagállamok közösen határoznak meg. Az Európai Bizottság felelős az ezzel kapcsolatos képviseletért, ami azt jelenti, hogy egyes tagállamok, így Magyarország sem, nem tudnak külön megállapodásokat kötni az Egyesült Államokkal. Ez a helyzet jelentős mértékben korlátozza a mozgásteret.
Az amerikaiak nem félnek a kihívásoktól, és határozottan képviselik az érdekeiket, olyan módon, amihez az Európai Unió nem igazán tudott eddig alkalmazkodni. Itt az ideje, hogy mi is gyorsítsunk a lépéseinken, és felnőjünk az új valóságokhoz. Csak így érhetjük el a kívánt sikereket.
Magyar államtitkár értékelte a helyzetet, és az EUrologus kérdéseire válaszolva hangsúlyozta, hogy folyamatos "adminisztrációs párbeszéd" zajlik Ukrajnával a magyar kisebbség ügyében. Az ukrán miniszterelnök-helyettes hétfőn Brüsszelben bejelentette, hogy a következő héten több dokumentum mellett bemutatják a nemzeti kisebbségek helyzetére vonatkozó akciótervet is, amely reagál a magyar fél által benyújtott 11 pontos csomagra. Ez különösen fontos az ukránok számára, hiszen Magyar Levente megerősítette, hogy hazánk nem fogja támogatni a csatlakozási tárgyalások megkezdését, amíg a kisebbségi kérdések rendezése nem történik meg.