Először Orbán Viktor hivatalosan is megnyitotta az alagutat, ezt követően pedig Szíjj László felvásárolta az alagútfúró vállalatot.
Sopron környékén olyan lenyűgöző alagutat alakítottak ki, hogy Szíjj László úgy döntött, megvásárolja a konzorciumi partnerét.
A NER oszlopos tagjaként ismert Szíjj László központi vállalata, a Duna Aszfalt Zrt., felvásárolta a cseh hátterű Subterra-Raab Kft.-t. Ez a kapcsolat nem új keletű: Szíjj László milliárdos érdekeltségei már korábban is együttműködtek konzorciumi partnereként az út-, híd- és alagútépítéssel foglalkozó céggel. A tranzakciót a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) már jóváhagyta.
A hivatal a CERHA HEMPEL Dezső és Társai Ügyvédi Iroda által képviselt Duna Aszfalt Út és Mélyépítő Zrt.-nek a Subterra-Raab Kft. feletti közvetlen egyedüli irányításszerzésével megvalósuló összefonódás tárgyában vizsgálat elrendelésére okot adó körülmény nem áll fenn
- így fogalmazta meg a GVH határozatát.
Már az ügyvédi iroda választása is figyelemre méltó. Lapunk 2023 őszén tudósította olvasóit arról, hogy egy jól megfizetett globális jogász hálózat áll az Orbán-kormány szolgálatában. Ez a megállapítás továbbra is helytálló: a Cerha Hempel, Közép- és Kelet-Európa egyik legismertebb társasági ügyvédi irodája, amelynek központja Bécsben található, kulcsszerepet játszik az ügyvédi piacon. A Rogán Antal vezette Nemzeti Koncessziós Iroda már kötött szerződést a Cerha Hempel Dezső és Társai Ügyvédi Irodával, amely a gyorsforgalmi utak üzemeltetésével kapcsolatos közbeszerzési jogi tanácsadást látja el. Jelenleg az ügyvédek Szíjj László vállalati birodalmának bővülését segítik elő, ezzel is hozzájárulva a gazdasági környezet alakulásához.
A Subterra-Raab Kft. anyavállalata, a cseh Metrostav, Európa egyik vezető alagútépítő vállalataként ismert. Szíjj László pedig már jelentős tapasztalatokkal bír a Subterra-Raab működésében.
Tavaly december közepén készült el az M85-ös autóút építésének egyik leglátványosabb része, az M85 Sopron-Észak (Fertőrákos) csomópont - Sopron országhatár szakaszon megvalósuló Bécsi-dombi alagút és a hozzá kapcsolódó 2x2 sávos gyorsforgalmi út. Maga Orbán Viktor miniszterelnök vágta át ünnepélyesen a nemzeti színű szalagot az átadón.
Nem marad más hátra, minthogy az M85-ös új szakaszát átadjam Önöknek, és köszönetet mondjak mindenkinek, aki részt vett az építésében. Köszönjük!
- fogalmazott a kormányfő.
A bruttó 67,2 milliárd forint értékű fejlesztés részeként a Bécsi-dombi alagút az első olyan magyarországi gyorsforgalmi úti alagút, amely teljes egészében állami beruházásban valósult meg. A kivitelezést az SDD Konzorcium (Dömper Kft., Subterra-Raab Kft., Pannon-Doprastav Kft.) végezte.
A Dömper Kft. és a Pannon-Doprastav Kft. 2022-ben került Szíjj László csoportjához. Az ünnepélyes átadón pedig már tudhatták a felek, hogy a NER bekebelezi a cseh hátterű Subterra-Raab Kft.-t is, hiszen a GVH-hoz december 3-án érkezett be a kérelem. A csehek nagyon értenek az alagutakhoz. A G7.hu írt arról, hogy a győri fiókteleppel rendelkező Subterrát a hatvanas években alapították, az építőipari cégnek Csehország és Magyarország mellett Németországban és Svédországban is van érdekeltsége. A cégcsoportot 2004-ben vásárolta fel a legnagyobb cseh építőipari óriás, a Metrostav-csoport. A Metrostavot még 1971-ben alapították meg egy állami cég leányaként, azzal a céllal, hogy az egyik prágai metróvonalat építsék meg.
Szíjj László birodalma újabb stabil lábával bővült: a Subterra-Raab Kft. 2023-as teljesítménye figyelemre méltó, hiszen 7,1 milliárd forintos forgalmat és 146,5 millió forintos profitot könyvelhetett el. A cseh tulajdonosok csupán a győri fióktelepet értékesítették, míg a magyarországi központjuk, a Subterra a. s. Magyarországi Fióktelep továbbra is a birtokukban maradt. Ennek a cégnek a megszerzése azonban komoly kihívás lenne, mivel éves bevétele meghaladja a 100 milliárd forintot.