Ezekkel a villanyautókkal a legköltséghatékonyabb módja az autózásnak!


A villanyautók esetén is fontos a fogyasztás, a fenntartási költségek és a megtehető hatótáv miatt is érdekes melyik a legtakarékosabb

Ahogyan egy benzines vagy dízel autónál, úgy egy elektromos járműnél is rengeteg dologtól függ a tényleges fogyasztás. Szerepet játszik a súly, a légellenállás és a gumik gördülési ellenállása is. Ugyanilyen fontos a hajtáslánc hatékonysága, és persze nem szabad megfeledkeznünk az olyan extra fogyasztókról sem, mint a klíma vagy a fűtés. A képletet tovább bonyolítja a sofőr stílusa, ami csak látszólag egyéni döntés. Az autó alapvető karaktere - hogy sportosra vagy kényelmesre hangolták - finoman, de mégis befolyásolja, hogy mennyire könnyen vagy szívesen vezetünk takarékosan.

A valóságos adatok hiteles forrásaként egy komoly adatmennyiséggel rendelkező adatbázis elengedhetetlen, és szerencsére létezik ilyen: a Spritmonitor platform, ahol a belső égésű motorral működő járművek mellett a villanyautók tulajdonosai is aktívan dokumentálják a töltési szokásaikat. A legjobban teljesítő modellek között érdekes és sokszínű típusok találhatók, a régi klasszikusoktól kezdve a legújabb innovációkig. Egy dolog azonban közös bennük: mindegyikük hozzájárul a modern autózás átalakulásához.

A takarékossági versenyt továbbra is egy legendás masina irányítja, a Peugeot iOn, amely a lakossági elektromos autózás egyik első számú úttörője. Ez a kompakt, könnyed és keskeny jármű kifejezetten városi használatra lett tervezve, és a virsligumikon gördülve igazi kis szuperhős a város forgatagában. A 100 kilométer feletti hatótáv már igazán figyelemre méltónak számít ebben a kategóriában, bizonyítva, hogy a mindennapi elektromos autózás is lehet praktikus és élvezetes.

Sokat tehát nem lehet vele haladni, de azt kifejezetten olcsón, a 13,2 kWh/100 km-es átlaggal még mindig ez a típus vezeti a listát. Feltűnik a harmadik helyen egy újdonság is, a Hyundai Inster, ami filozófiáját tekintve ugyanaz, de mégis más: városi kisautó, praktikus beltérrel, apró méretben, takarékos hajtással, 14 kWh/100 km fogyasztással.

Ez a példa jól szemlélteti, milyen mértékben fejlődtek a villanyautók az elmúlt másfél évtizedben. A Peugeot iOn esetében 16 kWh (nettó 14,6 kWh) kapacitású akkumulátorral találkozhatunk, amelynek motorja 67 lóerős teljesítményt nyújtott. A jármű 0-ról 100 km/h sebességre mindössze 14,9 másodperc alatt gyorsult, miközben a WLTP szerint a hatótávolsága 100 kilométer volt. Az újkori ára pedig 8,47 millió forintot tett ki.

Az Inster modell esetében a kisebbik akkumulátor kapacitása 42 kWh, és ehhez 97 lóerős motor társul, míg a nagyobb, 49 kWh-s változat 115 lóerős teljesítménnyel bír. Mindkét verzió esetében a csúcsnyomaték 147 Nm, biztosítva ezzel a dinamikus vezetési élményt.

A gyengébb változat 11,7 másodperc alatt éri el a 100 km/órás sebességet, míg a magasabb teljesítményű modellnek ehhez csupán 10,6 másodpercre van szüksége. A csúcssebességek tekintetében is eltérés mutatkozik: az egyik változat 140 km/órás, míg a másik 150 km/órára képes. A WLTP-szabvány szerint egy töltéssel 327-370 kilométert lehet megtenni, attól függően, hogy milyen akkumulátorral rendelkezik az autó. Az ára 9,99 millió forint, ami figyelembe véve az inflációt, jelentősen kedvezőbb, mint amikor az iOn megjelent, hiszen a mai értékét 15,3 millió forintra becsülik.

A lista többi tagja is egyetlen üzenetet ordít: a valódi környezettudatosságot a kis méretű, könnyű építésű, visszafogott teljesítményű autók hozzák el, ezeknél már a gyártás során sokkal alacsonyabb a szén-dioxid kibocsátás, és életciklusok során is kevesebbet kérnek mindenből, mint a két tonna feletti villanymotoros masztodonok.

Related posts