A magyar online boltok számára aggasztóan alakulnak a statisztikák – úgy tűnik, mintha a pénz lángra kapna.
Egy új kutatás rávilágít arra, hogy a magyarországi online boltok jelentős hányada komoly online marketing hiányosságokkal rendelkezik, ami megnehezíti számukra a nemzetközi versenybe való bekapcsolódást. A webshopok több mint fele nem figyeli figyelmesen teljesítményét, nem alakít ki átgondolt stratégiát, és sajnos sok esetben a pénzüket felesleges, felületes megoldásokra költi.
Dinamikus remarketing-és mesterséges intelligencia kampányok, Google- és social media hirdetések, havi riportok és állandó Analytics elemzések. Mindössze néhány alapvető fogalom és eszköz a 21. századi online marketing szakterületéről, melyekkel a legtöbb e-kereskedő előbb-utóbb kénytelen szembenézni. Bár a piac tele van mindenféle látványos statisztikákat és bevételnövekedést ígérő online marketing ügynökséggel, a hazai webshopok mégis siralmas eredményeket produkálnak, labdába se rúghatnak például az olyan nagypályások mellett, mint a Temu vagy az eMAG. Kézenfekvő megoldás mindenért a tőkehiányt és az alacsony marketingbüdzsét okolni, egy friss kutatás szerint azonban sokkal mélyebben kell keresni a probléma gyökerét.
Az AI-technológia robbanásszerű fejlődése az utóbbi években kétségtelenül új dimenziókat nyitott meg a mérések és célzások terén, azonban a magyar webshopok teljesítményei ezt a fejlődést nem tükrözik. A pécsi RG-STÚDIÓ, amely több mint két évtizede van jelen az online marketing világában, hasonló tapasztalatokról számolt be. Az utóbbi időszakban egyre több olyan ügyfél keresett meg őket, akik különféle hirdetési és marketing megoldásokkal próbálkoztak, ám a várt megtérülés elmaradt. Bár az RG-STÚDIÓ igazi veterán a szektorban, szakértőik is meglepetten álltak a helyzet előtt. Négy évvel ezelőtt adatgyűjtésbe kezdtek, hogy feltárják a probléma gyökerét, és hasznos, edukatív útmutatót nyújtsanak a magyar e-kereskedők és marketing ügynökségek számára.
A kutatás a 3000 hazai webshop online marketing eszközeit vizsgálta meg a telepített mérőkódok és azok beállításai alapján. A számok kiábrándítóak: a hazai webshopok több, mint felénél (53%) hibás az eredménymérés, így az erre alapozott marketingeszközök kiválasztása is. Berek Péter, az RG-Stúdió értékesítési vezetője elmondta:
A hazai online marketing világában komoly kihívásokkal nézünk szembe, és ez már akkor nyilvánvalóvá vált, amikor először megvizsgáltam az újonnan érkező ügyfeleink teljesítményét. Az összesített adatok alapján egyértelmű, hogy a helyzet sokkal súlyosabb, mint ahogyan azt korábban feltételeztük: a magyar webshopok körülbelül fele felesleges megoldásokra költi a forrásait, így értékes lehetőségeket pazarol el.
A webshopok közel felénél (40%) telepítve sincsenek az alapvető mérőkódok. A mérést alkalmazó webáruházak nagy részénél pedig rosszul állítják be a mérési rendszereket, az így összegyűjtött adatok gyakorlatilag használhatatlanok. Ennek fényében, már nem is annyira meglepő, hogy a webshopok nem tudják hatékonyan alkalmazni az eredményességet növelő Facebook és Google kampányokat. Szintén sokkoló adat, hogy a problémás webshopoknak mindössze 6%-a változtatott érdemben az elmúlt négy év során, és csupán 2%-uk jutott el oda, hogy minden mérési beállításuk megfelelő legyen.
A jelenlegi helyzet komoly következményekkel bír. Az online marketinget nem megfelelően alkalmazó webshopok, még a hazai konkurenciával szemben is, nehezen tudják felvenni a versenyt, a nemzetközi piacon pedig szinte esélytelenek. "A mérések és az adatok alapos elemzése nélkül elképzelhetetlen egy hatékony marketingstratégia kialakítása. Ezek hiányában a webshopok nem képesek új vásárlókat vonzani, a már elvesztett ügyfeleket újra aktiválni, vagy a meglévőket újabb vásárlásra ösztönözni. Mindez óriási hátrányt jelent a mai, adatokra épülő üzleti környezetben."