Hídmodellek terhelés alatt: A hídmodellek viselkedésének vizsgálata terhelés hatására A hídmodellek terhelés alatti vizsgálata elengedhetetlen lépés a szerkezetek biztonságának és tartósságának megértésében. E folyamat során a különböző anyagok és építés
Látványos gyakorlati megmérettetésen vettek részt a Debreceni Egyetem Műszaki Kar építőmérnök BSc-s végzős hallgatói szerdán. A hidak és műtárgyak tantárgy keretében azt a feladatot kapták a tanév elején, hogy készítsenek hídmodelleket, amiket most terheléses próbának vetettek alá. A zsűri szerint olyan remek alkotások is születtek, amikből akár igazi hidak is lehetnének.
A Debreceni Egyetem Műszaki Karán (DE MK) ebben a félévben a magyar és angol nyelvű építőmérnök hallgatók lehetőséget kaptak arra, hogy szabadjára engedjék kreativitásukat és fantáziájukat. Egyénileg vagy párokban dolgozva, különböző anyagok felhasználásával olyan hídmodelleket kellett megalkotniuk, amelyek egy méter hosszúak, 13 centiméter széles útpályával rendelkeznek, és szabad nyílással bírnak. A kihívás része volt, hogy a modellek a terhelést is jól bírják, így a tervezésben és kivitelezésben a mérnöki tudományok elveit kellett alkalmazniuk.
Ungvárai Ádám, a Debreceni Egyetem Műszaki Karának Építőmérnöki Tanszékén dolgozó tanársegéd, a hirek.unideb.hu-nak nyilatkozva elárulta, hogy összesen 24 különböző modellt készítettek, amelyeket főként fa és acélszálak felhasználásával alakítottak ki. A kísérletek során minden egyes modellre 53 kilogramm súlyt helyeztek el, miközben érzékeny műszerekkel folyamatosan figyelték az alkotások reakcióját és meghajlását.
A hallgatók lelkesen vetették bele magukat a feladat megoldásába, és egyértelműen sok energiát fektettek bele. A hídtervezés során az egyik legkritikusabb lépés a híd lehajlási értékének kiszámítása, amely a szabványok szerint a nyílás négy százaléka lehet. Ebből adódóan ebben az esetben ez méretarányosan két és fél millimétert jelent. A súlyok fokozatos rápakolásával elsősorban azt vizsgáljuk, hogy mennyire pontosan sikerült ezt a paramétert eltalálni - magyarázta Ungvárai Ádám.
A legkiválóbb modellek olyan szilárd szerkezettel rendelkeznek, hogy akár nagyobb méretben, tartós anyagok felhasználásával is megvalósíthatók lennének. A szervezők örömére különleges és innovatív konstrukciók is feltűntek, amelyek az elmúlt évek során még nem kerültek bemutatásra.
Az ötfős zsűri, amely egyetemi és ipari szakértőkből állt, a lehajlás mértékét, az önsúlyt, az esztétikai megjelenést és az ötletességet figyelembe véve értékelte a munkákat, így születtek meg az érdemjegyek.
- Ennek a feladatnak a megoldása nagyban hozzájárul ahhoz, hogy hallgatóink igazi mérnökökké váljanak. Itt a korábban megszerzett ismereteket kell összegezni, egységgé alakítani és a gyakorlatba átültetni - hangsúlyozta a DE MK tanársegéde.