Újabb bankkártyás csalási módszer látott napvilágot, amely egyre több embert érint. A csalók ügyesen manipulálják a helyzetet, hogy tömegeket csábítsanak el a nehezen megkeresett pénzüktől. A Pénzcentrum friss hírei szerint érdemes fokozottan figyelni a g


Újfajta csalási séma kezd elterjedni itthon: vonzó árú termékek, szolgáltatások külföldi online felületeken való megvásárlásakor az ügyfelek óvatlanul egy rejtett előfizetéshez is jóváhagyásukat adják. Az ezeket kínáló csalárd online kereskedők így - az ügyfél eredeti szándéka ellenére - lehetőséget kapnak ismétlődő előfizetési terhelések levonására. Fontos, hogy fokozott körültekintéssel járjunk el az online vásárlásoknál, különösen a külföldi, eddig ismeretlen webáruházaknál.

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) legfrissebb jelentése alapján új, aggasztó csalási módszerek bukkantak fel, amelyek főként külföldi weboldalakon terjednek. Ezek a platformok vonzó ajánlatokkal csábítják a vásárlókat, miközben a kereskedők ügyféltájékoztatóikban rejtett módon tájékoztatják őket arról, hogy a termék vagy szolgáltatás megvásárlásával egy esetleges, a termékhez nem kapcsolódó, folyamatosan megújuló előfizetést is elfogadnak. Ez a gyakorlat komoly kockázatot jelent a gyanútlan vásárlók számára, akik nem mindig veszik észre a potenciális csapdákat.

A vásárlási, erős ügyfélhitelesítéssel jóváhagyott tranzakciók után (akár több héttel) az ügyfelek azt tapasztalják, hogy rendszeresen, akár hetente néhány ezer, tízezer forinttal megterhelik számlájukat. Amennyiben valaki ilyen tranzakciókat tapasztal, javasolt azt mielőbb jeleznie bankjának. Az első, erős ügyfélhitelesítéssel végrehajtott vásárlással jóváhagyott ismétlődő terhelések - bejelentés hiányában - ugyanis ennek hiányában akadálytalanul teljesülhetnek.

Érdemes ezért - különösen az eddig ismeretlen weboldalakon - körültekintően vásárolni. Gyanakvásra adhat okot például, ha a weboldalon kínált termék vagy szolgáltatás ára az átlagos piaci árakhoz képest irreálisan kedvező. Érdemes a vásárlást megelőzően áttekinteni az adott webshop fogyasztói értékelését is a közösségi médiában vagy az interneten.

Az új csalástípus azért is lehet hatékony, mert a mindennapok részévé váltak a szolgáltatásokra történő elektronikus előfizetések: az ügyfelek sokszor bankkártyával, hitelkártyával fizetnek elő például streaming- vagy tárhelyszolgáltatásra. Igényléskor az első időszakra vonatkozó díjat bankkártyával, erős ügyfélhitelesítés mellett róják le. A szolgáltatóval történő szerződés részeként az ügyfelek ilyenkor azt is elfogadják, hogy előbbi az előfizetés keretében rendszeresen megterhelje bankszámlájukat, immár további külön megerősítés nélkül.

Az első ügyfélfizetés során a szolgáltatók az ügyfelek bankjainak az ismétlődő fizetési tranzakcióra vonatkozó kérést küldenek, amelyeket az ügyfelek jóváhagynak. A bankok ugyanakkor nem ismerik az ügyfeleik és az adott szolgáltatók között kötött szerződések tartalmát. Ezért az ügyfelek első díjterheléskor megadott jóváhagyásai alapján azt kell feltételezniük - legyen szó legális, szabályos előfizetésekről vagy esetleg e csalástípusról -, hogy a fogyasztók által ismert, elfogadott a szolgáltatók ismétlődő terhelésekre vonatkozó kérése.

Esetleges nemfizetéssel nem feltétlenül szűnik meg automatikusan a csalásos szolgáltatás. Bizonyos esetekben a díjterhelések addig folytatódhatnak, amíg - a szolgáltatóval kötött szerződésben rögzítettek szerint - az ügyfél le nem mondja a szolgáltatást. Az ügyfeleknek érdemes ezért rendszeresen áttekinteni a bankkártyás, illetve a bankszámlát érintő tranzakcióikat.

Amennyiben az ügyfél számláját megterhelik a fizetési megbízás összegével, és a fizetést követően a terméket ő nem kapja meg, illetve nincs valós teljesítés a megújuló szolgáltatás (előfizetés) mögött, úgy neki lehetősége van a kártyatársasági szabályok szerint ún. chargeback eljárást kezdeményezni. Ennek lényege, hogy az ügyfél visszakövetelheti a vásárlás ellenértékét, abban az esetben is, ha külföldi a kereskedő. A visszatérítést a kártyát

A visszatérítési folyamatot a kibocsátó banknál kell kezdeményezni, amely jellemzően a számlavezető bank is egyben. Ennek során meg kell adni a szükséges tranzakciós adatokat, mint például a kereskedő vagy szolgáltató neve, a vásárlás időpontja, az ügylet összege, valamint a kártyaszám. Fontos, hogy a visszatérítés indoklásához meg kell határozni az okot, amely ebben az esetben a szolgáltatás teljesítésének elmaradása lehet, például ha az ügyfél nem kapta meg az árut vagy a szolgáltatást. A bankok jogosultak lehetnek arra, hogy kérjék a vásárlóval folytatott kommunikáció másolatát, különösen, ha csalás gyanúja merül fel. Hasznos információk és iránymutatások érhetők el a Kiberpajzs.hu weboldalon, valamint a bankok csalásokkal foglalkozó aloldalain, ahol tájékozódhatunk a leggyakoribb csalási módszerekről és azok megelőzésének lehetőségeiről.

Related posts