Két kiállásos versenyek érkezhetnek a Forma-1 világába – a jövőben kötelező lehet mindhárom gumikeverék alkalmazása! - F1VILÁG.HU
Az Forma-1 irányító testülete fontolgatja, hogy a jövőbeli nagydíjak során kötelezővé tegye a két bokszkiállást – számolt be erről egy olasz újság.
Az elmúlt időszakot tekintve egyre kevesebb stratégiai változatosság figyelhető meg a versenyeken, hiszen a csapatok többsége a biztonságos, egykiállásos taktikát választja, amellyel szinte teljesen eltűntek a stratégiai csaták a mezőnyből.
A probléma megoldására már megtettek bizonyos intézkedéseket: például több pályán emelték a bokszutcai sebességhatárt, hogy a kiállások ideje rövidebb legyen, így a csapatok is bátrabban vállalkozzanak rájuk. Az olasz Motorsport.com hírei alapján azonban most egy sokkal drasztikusabb változtatásra is lehetőség nyílik.
A legfrissebb információk szerint az F1 Bizottsága napirendjén szerepel egy új, izgalmas javaslat, amely a versenyek dinamikáját hivatott felfrissíteni. A tervezet értelmében a jövőben kötelezővé válna, hogy minden versenyző legalább két bokszkiállást végezzen a futam során. Ezzel egyidejűleg a pilótáknak mindhárom száraz pályás gumikeveréket – a lágy, a közepes és a kemény abroncsokat – használnia kellene. Ez a változtatás nemcsak a stratégiák sokszínűségét növelné, hanem a versenyek izgalmát is fokozná, hiszen a csapatoknak ügyesen kellene manőverezniük a gumiválasztás és a bokszkiállások időzítése között.
Egy újabb érdekes szabály lehet, hogy egy adott garnitúra abroncs nem használható a versenytáv több mint 45%-án, így a csapatok nem élhetnek a lehetőséggel, hogy a kiállásokat spórolva kíméljék az abroncsokat. Ez a megközelítés fokozná a verseny izgalmát, és arra ösztönözné a csapatokat, hogy stratégiájukat rugalmasan alakítsák a verseny során.
Az új szabály bevezetésének háttere nem mentes a korábbi tapasztalatoktól: a 2025-ös Monacói Nagydíjra már kötelezővé tették a két kerékcserét. Ez a döntés a 2024-es futam eseményei után született, ahol a mezőny szinte azonnal, az első körben, a piros zászló alatt cserélte le gumikat. Ennek következtében a verseny további szakaszában alig láthattunk kerékcseréket, ami felvetette a szabályozás szükségességét.
A 2023-as Katari Nagydíj során hasonló intézkedéseket vezettek be, amelyek a gumibiztonság körüli aggályok miatt a szettek maximális élettartamát korlátozták. Ennek következtében a versenyzőknek több alkalommal is ki kellett állniuk, ami izgalmas fordulatokat hozott a verseny során.
A kétkiállásos kötelezettség növelhetné a stratégiai izgalmat és a versenyek kiszámíthatatlanságát, ugyanakkor korlátozná a csapatok mozgásterét, akik az utóbbi években egyre inkább a gumikezelésre építették stratégiájukat.
A téma várhatóan a következő F1 Bizottsági ülés napirendjén szerepel, de eddig még nem hoztak végleges döntést.



