A téli közúti takarítás során elengedhetetlen a harmonikus együttműködés.
Minden egyes tél új kihívások elé állít bennünket, hiszen folyamatosan alkalmazkodnunk kell az időjárás viszontagságaihoz, a közútkezelők tevékenységéhez és a téli közlekedés sajátos szabályaihoz. Ebben a felkészülési folyamatban a Magyar Közút Nonprofit Zrt. kiemelkedő szerepet játszik, hiszen 31 ezer kilométernyi országos közút üzemeltetése és karbantartása fűződik a nevükhöz. Feladataik közé tartozik, hogy a gyorsforgalmi, fő- és mellékutak biztonságos járhatóságát biztosítsák a hideg hónapok során is.
"A télre való felkészülés nálunk már ősszel elkezdődik" - írja közösségi oldalán a közútkezelő. "Mérnökségeink hadrendbe állítják a több száz munkagépet, feltöltik a síkosságmentesítéshez szükséges anyagkészleteket, és előre egyeztetett ütemtervek alapján készülnek a beavatkozásokra. Folyamatosan figyeljük a meteorológiai előrejelzéseket, az útmeteorológiai állomásaink adatait és útellenőreink visszajelzéseit" - teszik hozzá.
Amikor az előrejelzések alapján fagy, havazás vagy ónos eső várható, a szakemberek megkezdik a megelőző szórásokat, a köznyelvben alászórásnak nevezett beavatkozásokat. Ezek célja, hogy a friss hó vagy a fagy ne tapadjon meg a burkolaton. A síkosságmentesítő anyagok hatását a forgalom gyorsítja, tehát minél több jármű halad át egy adott úton, annál intenzívebb az olvasztóhatás.
Az ónos eső a téli időszak egyik legbonyolultabb csapadéktípusa, mivel a vízcseppek, amint a hideg aszfaltra érkeznek, azonnal jégréteggé változnak. Ez a jelenség különösen problémás, mivel a folyamatosan zuhogó eső lemossa a korábban szétszórt anyagokat. A leghatékonyabb beavatkozásokat ilyenkor akkor lehet végrehajtani, amikor az esőzés véget ér, lehetővé téve, hogy a kijuttatott anyag jól tapadjon a burkolathoz.
A hó eltakarításának időzítése rendkívül fontos tényező. A közútkezelő munkagépei akkor indítják el az ekézést, amikor a friss hó vastagsága eléri a 3-5 centimétert. Ezen a mennyiségen belül az olvasztó anyagok alkalmazása segít megelőzni a hó letapadását. Egy-egy gép munkafolyamata akár több mint két órát is igénybe vehet, és eközben 40-70 kilométeres útszakaszt tisztítanak meg. Folyamatos havazás esetén, ha szükséges, ugyanarra az útszakaszra többször is visszatérnek, garantálva ezzel a terület folyamatos járhatóságát.
Hófúváskor a szél újra ráhordhatja a havat a megtisztított útra, ezért a téli szezon előtt célzottan helyezik ki a hófogó rácsokat és hálókat a veszélyeztetett útszakaszokra. Ahol a környezet megengedi, hosszú távú megoldásként hófogó erdősávokat is telepítünk.
A hideg hónapokban kiemelt figyelmet fordítanak a burkolathibákra is. A fagyási-olvadási ciklusok következtében kialakuló kátyúkat ilyenkor hidegaszfalttal javítják ideiglenesen. Ez a technológia száraz, csapadékmentes időben alkalmazható, és biztosítja, hogy az utak a téli időszakban is biztonságosan használhatók maradjanak.
Az ország közúthálózata lenyűgöző méretekkel büszkélkedhet: 31 ezer kilométernyi út és majdnem ezer kilométer kerékpárút alkotja az infrastruktúránkat. A téli időszakban körülbelül 800 jármű áll készen a feladatok ellátására, ami azt jelenti, hogy egy-egy gépre átlagosan 40-70 kilométeres szakasz jut. Ezek a járművek folyamatosan üzemelnek, szükség esetén üzemanyagot és egyéb anyagokat pótolnak, miközben a meghatározott ütemterv szerint végzik el a szükséges beavatkozásokat.
A téli hónapok beköszöntével nemcsak a táj változik meg, hanem a közlekedés biztonságos lebonyolítása is közös felelősségünkké válik. Az autósok számára kulcsfontosságú, hogy saját és mások biztonsága érdekében tegyenek lépéseket. Ha a hőmérséklet +7 Celsius-fok alá süllyed, érdemes áttérni a téli gumiabroncsokra. Mielőtt útnak indulnánk, gondosan ellenőrizzük az ablakmosó folyadék szintjét, az ablaktörlőket, a világítást, valamint az akkumulátor állapotát. Ne feledkezzünk meg arról sem, hogy az autóban mindig legyen jégkaparó, hólánc, vontatókötél, meleg takaró, friss ital és némi élelem. Emellett fontos, hogy tartsuk a távolságot, és ne előzzük meg azokat a narancssárga villogóval felszerelt munkagépeket, amelyek az utakat tisztítják. A téli közlekedés legbiztosabb alapja az időben való indulás és az útviszonyokhoz való alkalmazkodás. Ezek az apró, de lényeges lépések segíthetnek elkerülni a baleseteket és a kellemetlenségeket.
Extrém időjárási körülmények, mint például ónos eső vagy hóvihar esetén kiemelten fontos, hogy figyelemmel kísérjük a figyelmeztetéseket. Ilyenkor a beavatkozások folyamatosan zajlanak, de a biztonság érdekében egyes műveletek időigényesebbé válhatnak. Mielőtt útnak indulnánk, ajánlott tájékozódni az aktuális útviszonyokról a www.utinform.hu weboldalon, ahol óránként frissülő információkat találunk.
A Magyar Közút szakértői a téli hónapokban éjjel-nappal, 12 órás váltásokban dolgoznak, hogy az országos úthálózat a lehetőségekhez képest a legnagyobb biztonsággal legyen használható. A biztonság mindannyiunk közös érdeke: a munkánk akkor éri el a legjobb eredményeket, ha a közlekedők felkészülten, körültekintően és türelemmel vesznek részt a forgalomban.




