Köszönjük Trump: Magyarország potenciálisan a vámháború egyik legnagyobb áldozatává válhat.


Ha az autóipart vizsgáljuk, Svédország és Szlovákia mellett számos más ország is jelentős szereplővé vált a globális piacon. Svédország híres innovatív megoldásairól és fenntartható technológiáiról, míg Szlovákia dinamikusan fejlődő központja az autógyártásnak, ahol több nemzetközi vállalat működik. Mindkét ország különböző erősségekkel bír, amelyek hozzájárulnak az iparág sokszínűségéhez és fejlődéséhez.

Első ránézésre úgy tűnhet, hogy Németországot fenyegeti leginkább a potenciálisan szigorodó kereskedelmi keretrendszer a nominális értékek alapján. Azonban, ha az európai feldolgozóipar által országos szinten megtermelt teljes hozzáadott értékhez mérten súlyozzuk az Egyesült Államokkal szembeni gépjármű-kereskedelmi kitettséget, akkor Svédország, Szlovákia és Magyarország esetében nagyobb érzékenységet figyelhetünk meg. Továbbá, az európai autógyártók szoros kapcsolatban állnak az észak-amerikai ellátási láncokkal, hiszen alkatrészeket és komponenseket Mexikóból és Kanadából is beszerzik. Ezért az európai autóipar különösen fogékony az Egyesült Államok, Kanada és Mexikó közötti geopolitikai változásokra - állapította meg az Allianz elemzése.

2024-re az autóipar körülbelül 100 ezer dolgozót foglalkoztatott Magyarországon, és a hazai bruttó hazai termékhez (GDP) 20%-kal járult hozzá. Az ország járműgyártási teljesítménye 2024-ben körülbelül 3,2%-kal emelkedett, elérve a 540 823 járművet. Ez a szám a 2023 decemberében bejelentett 507 225 darabos termeléshez képest kedvező növekedést mutat. Ennek eredményeként Magyarország a világ 24. legnagyobb járműgyártó országává lépett elő.

Ami az elektromos járművek piacát illeti, Magyarország egyre inkább megkerülhetetlen szereplővé válik az EV-gyártás terén. Kiemelkedő fejlesztések között emelhető ki a CATL és a BMW új gyárainak várható megnyitása, valamint a BYD 2025-re tervezett összeszerelő üzemének létrehozása. Ugyanakkor Bujdosó Tünde, az Allianz Trade magyarországi kockázatkezelési igazgatója figyelmeztet arra, hogy sürgető szükség van az elektromos töltőállomások számának és elhelyezkedésének bővítésére is. 2024-ben Magyarországon mindössze 3000 töltőállomás működött, míg az alacsonyabb elektromos autó-eladási statisztikákkal rendelkező Ausztriában ez a szám már elérte a 30 ezer darabot.

2024-ben Magyarországon az új autók értékesítése figyelemre méltó növekedést mutatott. Az új személygépkocsi-regisztrációk száma elérte a 121 607-et, ami 13%-os emelkedést jelent az előző évhez képest. A Suzuki lett a legkedveltebb márka, közel 16 ezer új regisztrációval, míg a Toyota szorosan a nyomában jár, mintegy 14 600 eladott példánnyal. A használtautó-piac is virágzott, hiszen a használt autók eladása körülbelül 909 000 darabot tett ki, ami 10%-os növekedés az előző évhez viszonyítva, és túlszárnyalta a 2022-es 825 000-es rekordot. Érdekes, hogy a forgalomban lévő autók átlagéletkora körülbelül 16 év, és a használt autók több mint egyharmada legalább 20 éves.

Bujdosó Tünde véleménye szerint a magyar autóipar legnagyobb kockázatát a Németországtól való gazdasági függőség jelenti. Bármilyen lassulás a német gazdaságban közvetlen hatással van a magyar export teljesítményére, ami végső soron a hazai termelés visszaesését vonja maga után. Ennek következtében nem meglepő, hogy az utóbbi hónapokban a német piacon tapasztalható keresletcsökkenés a járműgyártás jelentős visszaesését hozta magával. Ugyanakkor az Allianz Trade kockázatkezelési igazgatója rámutatott, hogy a magasabb költségekkel rendelkező országokban a vámháború következtében esetlegesen bekövetkező elbocsátások és kapacitáscsökkentések egy új lehetőséget kínálnak Magyarország számára. Itt az alacsonyabb költségszerkezet versenyelőnyt jelenthet, amely segíthet a piaci helyzet javításában.

Related posts