A magyar okoszebrák nem csupán hazai vizeken kalandoznak, hanem külföldi sikerekre is áhítoznak.
Amellett, hogy itthon is tovább terjednek az okoszebrák, azok kifejlesztője a magyarországi után a külföldi piacokat is célba venné.
A tavalyi évhez hasonlóan 100 új okoszebrát helyeznek működésbe, így az év végére 400-ra nő a számuk Magyarországon - írja az MTI.
A SafeCross okoszebrák globális elterjedése már megkezdődött: az első lépést tavaly Románia tette, azonban a rendszer hazai fejlesztője, a Pearl Enterprises Kft. közlekedésbiztonsági üzletága, a Solarway, már aktívan tárgyal Németországban, Szlovákiában és Ausztriában is, hogy megtalálja a megfelelő disztribúciós partnereket.
Az okoszebrák működési elve, hogy az átkelőnél az út két oldalán érzékelőket, az útburkolatban pedig nagy fényerejű LED prizmákat helyeznek el, amelyek villogó fénnyel figyelmeztetik az autósokat a gyalogosok áthaladására. A felmérések is bizonyítják, hogy ezzel jelentősen javul a járművezetők "megállási hajlandósága" is, és így csökkenthető a balesetek száma.
A Pearl Enterprises legfőbb együttműködő partnerei a helyi önkormányzatok, ám egyre több vállalat is érdeklődik az okoszebrák iránt. Szűcs Alfréd, a Solarway értékesítési vezetője elmondta, hogy az elmúlt évben 25 különböző cég telephelyén valósították meg a telepítést. A kisebb települések számára uniós és hazai pályázati források állnak rendelkezésre, mint például a Magyar Falu-program vagy a Versenyképes járások program, amelyek lehetővé teszik az okoszebrák kiépítésének finanszírozását.
Az engedélyezési folyamat, hasonlóan a klasszikus gyalogátkelőhelyekhez, meglehetősen időigényes, hiszen a hatósági eljárás akár 1-3 hónapot is igénybe vehet. Ezzel szemben a rendszer üzembe helyezése csupán egy napot vesz igénybe. A kiépítési költségek bruttó 4-4,8 millió forintra rúgnak, de a költségek csökkenthetők, ha saját beszállítókat választunk.




