A 17 éves korú fiatalok vezetési lehetőségei jelentős hatással bírnak a közúti biztonságra. Egyrészt, a fiatalabb korosztályok általában még nem rendelkeznek olyan tapasztalattal, mint az idősebb vezetők, ami megnövelheti a balesetek kockázatát. Másrészt,

Tavaly az Európai Unió területén körülbelül 20 000 ember vesztette életét autóbalesetek következtében. E tragikus események fényében az unió úgy döntött, hogy alaposan áttekinti a vezetői engedélyekkel kapcsolatos jogszabályokat a közúti biztonság javítása érdekében. Felmerül a kérdés: vajon helyes lenne-e csökkenteni az alsó vezetési korhatárt 17 évre?
Az Európai Parlament és Tanács legújabb szabályozásának értelmében a 17 éves fiatalok is lehetőséget kapnak arra, hogy volán mögé ülhessenek egy tapasztalt sofőr társaságában. Ezen kívül, bizonyos feltételek teljesítése esetén teherautó-vezetői engedélyt is szerezhetnek, amelyhez eddig 21 éves korhatár szükséges.
A friss jogosítványt szerzők számára két év próbaidő jár, amely alatt szigorúbb szabályok és büntetések vonatkoznak az ittas vezetésre. A járművezetői vizsgák során kiemelt figyelmet fordítanak a gyalogosok, kerékpárosok és rolleresek védelmére, és a jelölteknek képesnek kell lenniük az őket fenyegető veszélyek azonosítására. De vajon elegendőek ezek az intézkedések a közlekedésbiztonság javításához?
"Igen, egyetértek. Ez kicsit olyan, mint az Egyesült Államokban, ahol jogosítványt kapnak, hogy gyakorolhassanak valakivel, aki felelősséget vállal, és akinek van engedélye" - mondta egy lisszaboni lakos. "Nem beszélhetünk felügyeletről, mert csak egyikük vezet. A mellette lévő személy nem tehet semmit" - mondta egy athéni.
A rendelet célja, hogy egységes kereteket biztosítson az orvosi szűrővizsgálatok számára, különösen azoknak, akik először kívánják megszerezni jogosítványukat, vagy éppen megújítják azt. E téma kapcsán jelentős diskurzusok bontakoztak ki, amelyek sokféle véleményt és megközelítést tükröznek.
Gerardo Fortuna, az Euronews riportere, aki figyelemmel kísérte a vitát, úgy nyilatkozott, hogy bizonyos országokban továbbra is kötelezőek maradnak az egészségügyi szűrések. Más államokban viszont egy önértékelő kérdőív kitöltését tehetik kötelezővé. Noha nem várható egy új, átfogó jogszabály, a rendelet célja, hogy ösztönözze az egészségügyi felmérések konzisztenciáját.
A felülvizsgálat célja, hogy elősegítse a digitális vezetői engedély használatának szélesebb körű elterjedését. Jelenleg Dániában, Spanyolországban és Németországban már alkalmazzák ezt a megoldást, azonban 2028-ra az EU egész területén elérhetővé válhat egy egységesített rendszer.
A járművezetők továbbra is igényelhetnek egy hagyományos, papíralapú vezetői engedélyt, amely olyan országokban érvényes, amelyek nem tartoznak az unióhoz és ahol még nem állt be a digitális átalakulás ezen a téren.
A kiberbiztonsági kockázatok kapcsán Jutta Paulus német zöldpárti EP-képviselő azt mondta: "ez egyfajta teszt az EU-s digitális pénztárca számára. Egyelőre nincs semmi, ami bekerülhetne abba a pénztárcába."
Paulus irányította a jogosítványok felülvizsgálatáról zajló vitákat az Európai Parlamentben, hangsúlyozva, hogy az uniós digitális pénztárcára vonatkozó jogszabályok „számos olyan intézkedést tartalmaznak, amelyek a kiberbiztonság, a hamisítványok, a csalások és a digitális adatok eltulajdonításának megelőzésére irányulnak.”
A közúti biztonság kérdése nem csupán az uniós intézmények, hanem a tagállamok közös felelőssége is. Brüsszel azonban kiemelkedő szerepet játszik ezen a területen. Az EU elindította a Vision Zero kezdeményezést, amelynek ambiciózus célja, hogy 2030-ra 50%-kal, 2050-re pedig teljesen megszüntesse a közúti halálesetek számát.