"Az autisták kirekesztése nem a szegénységük bizonyítéka."


A 2023/2024-es tanév során a diagnosztizált autizmus-spektrumzavarral élő diákok száma már meghaladta a tízezret. Míg az elmúlt években folyamatosan nőtt a diagnózist kapó tanulók aránya, az iskolai környezetben sajnos még mindig nem áll rendelkezésre megfelelő támogatás számukra. Kólák Noémi, az Aspi könyvek szerzője, ennek a helyzetnek a súlyosságát hangsúlyozza.

Az autizmus spektrumán számos gyermek és felnőtt található, akik különleges tehetségekkel bírnak. Valójában hiszem, hogy mindannyiunkban rejlik valami egyedi és különleges. Ahogyan Einstein is mondta...

Ha az alapján ítélsz meg egy halat, hogy miért nem tud fára mászni, akkor az egész életét úgy fogja élni, hogy hülye.

Az autizmus nem jelenti automatikusan a hátrányos helyzetet, hanem sokkal inkább azokat az embereket tükrözi, akik kirekesztik őket. Léteznek olyan feladatok, amelyeket az átlagos ember nem tud elvégezni, így az autisták gyakran a legmegfelelőbb választások az adott munkakörökben. Mindannyian különböző képességekkel rendelkezünk, és ez a sokszínűség a világ egyik legszebb aspektusa. Amíg azonban a társadalom ugyanazt a teljesítményt várja el mindenkitől, a hatékonyság helyett inkább frusztráció, stressz és depresszió fogja körbevenni a diákokat is.

Egy jó vezető képes felismerni a tehetséget, és nem a fejletlenségeit és hiányosságait akarja felhozni, hanem a tehetséges oldalát még inkább erősíteni, mert egy jó vezető tudja, hogy a tehetség kincs, melyet elpazarolni őrültség, hiszen nem terem minden bokorban.

Manapság olyan történetek jutnak el hozzám, hogy az ember haja égnek áll tőlük. Egyre gyakrabban hallom, ahogy gyerekeket "hülye autistáznak", és ez számos okból kifolyólag igazán aggasztó. Először is, a "hülye autista" lehet, hogy 1,5-szer magasabb IQ-val bír, mint az, aki ezt a sértő kifejezést használja. Másodsorban, nem szabad elfelejteni, hogy sok "hülye autistának" köszönhetjük a mai társadalom fejlődését és vívmányait. Hiszen rengeteg mérnök, tudós és orvos is autista, akik hozzájárultak ahhoz, ahol most tartunk.

Amíg egy integráló iskolában is nehezen tudják elérni, hogy akár csak egyetlen órát szenteljenek a neurodiverz viselkedés megértésének, hogy az "átlagos" gyerekek is jobban megismerhessék társaikat, addig a valódi hatékonyság elérése még mindig csak álom marad.

Jelenleg Magyarországon szinte minden osztályban van legalább 1-2 gyerek, aki az átlagos eltérő idegrendszeri fejlődéssel született. Számuk folyamatosan növekszik! Ők azok, akiket maszkolásra kényszerít a mai társadalom, amely hosszútávon depresszióhoz és kiégéshez vezet. Elpazarolt tehetségek.

Vannak olyan egyének, akik rendkívüli kitartásuk révén, mások pedig egyedi értelmi képességeik miatt emelkednek ki a tömegből, míg ismét mások érzelmi intelligenciájukban mutatnak felülmúlhatatlan tehetséget. Ők a társadalom igazi kincsei, akiket támogatni és lehetőséget adni kellene a kibontakozásra, nem pedig arra kényszeríteni, hogy elrejtsék magukat vagy kirekesztve éljék mindennapjaikat. Ahelyett, hogy elnyomnánk őket, érdemes lenne megérteni és befogadni sokszínűségüket, hogy közösen gazdagíthassuk a világot.

Related posts