Politika, szexualitás és a megszokott határok lebontása - 7 film a BIDF programjából, amelyek új perspektívákat nyújtanak.
A 11. alkalommal megrendezett fesztivál izgalmas és lényeges témákat boncolgató filmekkel várja a közönséget.
Január 25-én veszi kezdetét a 11. Budapest Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztivál (BIDF), amely egészen február 2-ig tart. A közönség 11 városban, többek között Budapest, Békéscsaba, Debrecen, Eger, Győr, Jászberény, Kecskemét, Pécs, Szeged, Székesfehérvár, Szombathely és Veszprém, élvezheti az utóbbi évek legfrissebb, számos díjat nyert, köztük Oscar-várományos dokumentumfilmjeit. A vetítések után a nézők lehetőséget kapnak arra, hogy személyesen találkozzanak a filmek alkotóival vagy a filmek témájában jártas szakértőkkel. A fesztivál során bemutatott 60 film közül most hét különleges alkotást emelünk ki, köztük a nemrégiben Oscarra jelölt „Államcsíny zenei aláfestéssel” című dokumentumfilmet.
Evelien, az 53 éves, éles eszű és szellemes nő, régóta vágyik már egy igazán különleges kapcsolatra. Szívében a vágy él, hogy végre valaki úgy szeresse őt, ahogyan van: egy fogyatékkal élő, részben mozgásképtelen nőként, aki születése óta harcol a világ kihívásaival. Bátorsága és humorérzéke révén folyamatosan próbálja megélni a szexualitás szépségeit, miközben tabukat döntöget és előítéleteket kérdőjelez meg. Evelien története nemcsak a saját felfedezéseiről szól, hanem arról is, hogy mindannyiunk számára mennyire fontos az intim kapcsolatok megélése. Az őszinte és mégis könnyed elmesélésben a szeretet és az elfogadás keresése jelenik meg, amely mindannyiunk szívét megérinti.
Arun Bhattarai és Zurbó Dorottya rendezők dokumentumfilmes csapata egy különleges utazásra indult, hogy megismerje Amber Gurung, egy negyvenes éveiben járó boldogságügynök életét. A kis lélekszámú, mindössze 700 ezer főt számláló Bhutánban, a Himalája ölelésében, a Boldogság Kutatóintézet szakemberei járják az országot. Az intézet célja, hogy a lakosság boldogságszintjét egy négyórás kérdőív segítségével felmérjék. Az így nyert adatokat felhasználva dolgozzák ki az ötéves fejlesztési terveket, amelyek középpontjában a bhutáni társadalom "boldogság indexének" növelése áll. Ez a különleges megközelítés nem csupán a statisztikai mutatók javítására, hanem a közösségi jólét és az emberi értékek előmozdítására is fókuszál.
A filmben Amber egy varázslatos utazásra indul, miközben házról házra járja a távoli falvakat. Az ő szemén keresztül nyerünk bepillantást a bhutáni kultúra rejtelmeibe, és felfedezhetjük, mi rejlik a boldogság mélyén: vajon mi az, ami igazán örömet ad nekik, és egyáltalán létezik-e a boldogság mérésének lehetősége? A történet folyamán nem csupán az egyszerű emberek vágyait ismerjük meg, hanem Amber saját útját is figyelemmel kísérhetjük, aki szívében a legnagyobb vágyat dédelgeti: megtalálni a szerelmet.
2018 márciusának egy éjjelén rendőrök törik rá az ajtót a 17 éves moszkvai tinédzserre, Anjára és családjára. Az elhurcolt lány nem sokkal később a vádlottak padján ül tizen- és huszonéves társaival. A vád: szélsőséges terroristacsoport szervezése és az alkotmányos rend megdöntésének kísérlete, a várható büntetés: 25 év börtön. Pedig az egyetemre készülő Anja, nem tett mást, mint sokan a kortársai közül: az interneten keresett hasonló érdeklődésű fiatalokat. Csatlakozott egy csoporthoz, amelyben zenéről, ökológiáról és olykor politikáról beszélgettek, és egy bérelt lakásban időnként élőben is találkoztak. Tényleg kamaszok chatszobáiban készülnek Moszkvában a kormány megdöntésére? Vagy csak a rezsim trükkje, hogy csapdákkal, beépített ügynökökkel és koholt vádakkal teremtett precedenssel vegye el a kedvét az "igazi" szervezkedőknek? A film nemcsak egy kamaszlány és egy igazságtalanságon nyugvó bírósági eljárás története, hanem dermesztő életkép az elnyomásról, manipulációról és a szabad véleménynyilvánítás utolsó morzsáinak felszámolásáról Putyin Oroszországában.
Túl a Kárpátokon, túl az Urálon, sőt, még a végtelen fűtengeren is túl, él egy nép, amely számon tartja és szereti a magyarokat. Füredi Zoltán személyes hangvételű road movie-jában Mongóliába kalauzol, hogy fényt derítsen a magyarok és mongolok közötti furcsa rokonságtudat eredetére, és hogy saját sorsát megváltoztassa. Útja során találkozik többek közt hunokkal, vörös katonákkal, a sonkafőző Angelikával, egy csirkepaprikással az ulánbátori Duna-parton, egy kisborjúval és az Orhon folyó szellemével.
A "betegek gyilkosának" nevezi a media Ulla és Didi Högel fiát, aki számos bűncselekménye miatt életfogytiglani börtönbüntetést kapott. A szülők kénytelenek mindennek tudatában folytatni életüket, de nyilvánvalóan semmi sem olyan már, mint egykor volt. El kell fogadniuk a keserű igazságot, ki kell találniuk, hogyan tudnak megbirkózni a mindennapokkal, és hogyan viszonyuljanak a saját fiukhoz. A szülői szerep és szeretet megdöbbentő részletességű látlelete egy elképzelhetetlen élethelyzetben.
A gyárak világában sokféle munkakör várja az embereket: egyes helyeken kizárólag ülve, másutt pedig állva végezhetjük feladatainkat. Van, ahol az egyenruha viselése nem kötelező, míg más létesítményekben szigorú szabályok vonatkoznak a munkavállalók megjelenésére. Például találkozhatunk olyan gyárakkal is, ahol a 175 cm-nél magasabb, tetovált dolgozók nem találhatnak munkát. A gépsorok mentén különféle termékek készülnek: szőnyegek, kozmetikumok, távcsövek, mobiltelefonok és műfenyők mellett egészen különös dolgok, mint gumibabák is. A dolgozók munkáját folyamatosan figyelemmel kísérik, hiszen a kamerák és a feletteseik éber tekintete sosem hagyja őket nyugton.
A vezetők a "Super Boss" tréningeken sajátítják el a sikerhez és meggazdagodáshoz szükséges készségeket. Emellett, ha igénylik, részt vehetnek olyan tanfolyamokon is, amelyek az európai etikett és a kifinomult megjelenés fortélyaiba vezetik be őket. A leggazdagabb ügyfelek számára pedig angolul beszélő komornyikok és testőrök képzése is elérhető. A kínai gazdasági felemelkedés határai pedig egyre inkább elmosódnak.
1961 februárjának egyik reggelén Abbey Lincoln énekesnő és Max Roach dobos betörnek az ENSZ Biztonsági Tanácsába, hogy Patrice Lumumba, a frissen függetlenné vált Kongó miniszterelnökének meggyilkolása ellen tiltakozzanak. Hat hónappal korábban tizenhat újonnan függetlenné vált afrikai országot vesznek fel az ENSZ-be. Emiatt a régi gyarmatosító hatalmak szavazattöbbsége elveszik. A hidegháború csúcsán Nyikita Hruscsov szovjet vezető az ENSZ Közgyűlésén az ENSZ bűnrészessége ellen tiltakozva az asztalt csapkodja a cipőjével, és azonnali világméretű dekolonizációt követel. Baudouin belga király, hogy megtartsa az irányítást a korábban Belga Kongóként ismert terület kincsei felett, szövetségesre talál Eisenhower adminisztrációjában, akik attól tartanak, hogy elveszítik az atombombák előállításához kulcsfontosságú, a világ egyik legnagyobb uránkészletéhez való hozzáférést. Az amerikai külügyminisztérium akcióba lép: az afrikai országok ENSZ-küldötteit megzsarolják, majd a CIA titkos műveleteiről mit sem sejtő jazz nagyköveteket - mint Louis Armstrong, Nina Simone, Duke Ellington, Dizzy Gillespie - küldenek a világ minden tájára, hogy megnyerjék az emberek szívét és elméjét, és eltereljék a figyelmet a CIA által támogatott puccsról.