Orbán rémhíreket terjeszthet, amikor a koporsókkal próbálja megfélemlíteni az embereket.


Már közel félmillióan látták azt a kormányzati videót, amit Orbán Viktor is megosztott. A Tiszát háború-pártiként bemutató kampányanyagban mesterséges intelligencia által generált magyar fiatalokat soroznak be az ukrán frontra, hogy aztán koporsóban hozzák haza őket. Az Orbán által is elismételt üzenet faék egyszerűségű: ha nem akarjuk ezt, nemmel kell szavazni az újabb nemzeti konzultáción - aminek célja egyébként az lenne, hogy megkérdezzék a lakosság véleményét Ukrajna uniós csatlakozásáról.

Sosem ment olyan mélyre 15 éves kormányzása alatt a miniszterelnök, mint a magyar fiatalok halálával fenyegető, mesterséges intelligencia (AI)-videóval - így látja a kormány és az Orbán Facebook-oldalán is futó hirdetést Polyák Gábor médiakutató. A mélység nem csak a színvonalra vonatkozik: a háborús képsorok, a koporsókkal teli terem bemutatása elemi indulatokat generál, és azokra épít. "A kormánykritikus szavazókra nem hat, de a Fidesz táborában komoly félelmet szülhet a halott magyar fiatalok látványa. Orbán hívei között még ma is sok olyan ember van, aki nem érti, hogy a látottak nem valódiak, és hogy egy ilyen AI-felvételt mennyire egyszerű legyártani" - mondja a kutató. A manipuláció és a félrevezetés különösen az idősek körében lehet sikeres, a kormányzati kampány pedig közöttük terjedt a leginkább: a Facebook-hirdetésadatok szerint a koporsós videó főként az 55-64 éves, és 65 év feletti felhasználókhoz jutott el.

A kormányzati hirdetésben ráadásul egyáltalán nem jelzik, hogy a bemutatott videó fikciós mű: a harcokat és az áldozatokat nagy nyilvánosság előtt, a köznyugalom megzavarására alkalmas módon mutatták be. Ez Polyák szerint simán kimeríti a rémhírterjesztés kategóriáját, amit az öt éve fenntartott különleges jogrendben börtönbüntetéssel is sújthatnának - kivéve persze, ha a rémhírterjesztő maga a miniszterelnök vagy a kabinet.

A felvétel további érdekessége, hogy a valamilyen népnemzeti ünnepély (talán tiszás választási győzelem?) után sebtében ukrán frontra hívott katonák csak akkor viselnek magyar címert, zászlót, ha épp nem harcolnak vagy halott bajtársukat gyászolják. Amikor a honvédek éppen bevetésen vannak, a címer hirtelen eltűnik róluk. A felvétel készítői sejthetően az érzelmi eltávolítás eszközével éltek: a kormányzati narratíva szerint a békepárti magyar állam csak a háború elszenvedője, áldozata lehet - harcoló, gyilkoló félként tehát nem ábrázolhatják a honvédeket.

Polyák Gábor szerint Szentkirályi Alexandra videója, amelyben ukrán szervkereskedőkkel ijesztget, más súlycsoportba tartozik. A csomagtartóban vergődő statisztával a fideszes képviselő a trash műfajába lépett, és ha a célja a közvélemény felrázása volt, csupán annyit ért el, hogy az ország szórakozik a videón és annak mémesített változatain. Egyedül Gelencsér Ferenc, a Momentum képviselője vette komolyan az ügyet, aki közveszéllyel fenyegetés miatt feljelentette a politikusnőt. "Szentkirályi Alexandra eddig sem volt éppen a legmeghatározóbb figura, de ezzel a lépéssel gyakorlatilag kiiratkozott a komolyan vehető politikai színtérről. Végleg politikai zombivá vált, akinek mozgását a rogáni propagandagépezet irányítja. Kérdés, hogy a Fidesz meddig kívánja megtartani őt ebben a szerepkörben" - tette hozzá Polyák.

Szentkirályi sem idegenkedik az AI alkalmazásától: Facebook-oldalán megjelent egy generált kép, amelyen Zelenszkij ukrán elnök és Magyar Péter, a Tisza Párt vezetője láthatóan közeli viszonyban szerepelnek. Nyilatkozónk szerint ez a tartalom jogi problémákhoz vezethet: habár a közszereplőknek el kell viselniük a véleménynyilvánítást, a kép által felvetődhet a jó hírnév megsértésének kérdése is, hiszen Szentkirályi oldala egy fiktív jelenetet állít tényként.

A koporsós és csomagtartós felvételek hangulata és stílusa köszön vissza az orosz médiában fellelhető kampányvideókban, amelyek az ukrán szervkereskedőkről terjesztenek állításokat. Ezt a narratívát a Kreml és annak hivatalos, valamint nem hivatalos médiumai is folyamatosan megismétlik. Az ilyen manipulatív, indulatkeltő videók már régóta az orosz propaganda eszköztárának részét képezik, és hatékonyan formálnak ellenségképeket a közvéleményben - mondta kérdésünkre Takácsy Dorka, Oroszország szakértője.

Ahogy a forrást idézték, a mai orosz médiakörnyezet szoros kapcsolatban áll a Kreml kommunikációs stratégiájával. A 2022-ben kitört háború óta a független és kormánykritikus sajtóorgánumok vagy eltűntek, vagy felszámolták őket. Az állam a külpolitikai talk showk, például a 60 perc révén is igyekszik formálni a közvéleményt; ezekben a műsorokban a meghívott politikai szereplők gyakran éles, provokatív stílusban szólítják meg a Kreml ellenfeleit. Hazánkban hasonló méretű politikai talk show még nem létezik, de a Fidesz által szervezett, hosszú órákon át tartó Harcosok Klubja már mutat némi analógiát egy nagyszabású politikai diskurzushoz.

Related posts