Senki sem fog összegömbölyödni a BYD Atto 2 kényelmes belső terében.

Amikor tavaly kiderült, hogy a BYD idén piacra dobja kiskategóriás, elektromos szabadidő-autóját, egy 4-4,2 méter közötti hosszúságú, olcsó SUV-re számítottam. Ebben a kategória tartozik például a Jeep Avenger, az Opel Mokka Electric vagy a már a Telexen is bemutatott Volvo EX30.
Amikor az Atto 2 végre megérkezett, világossá vált, hogy tévedtem, hiszen az új elektromos jármű 4,3 méteres hosszúságával csupán 15 centivel alacsonyabb a nagyobb testvérénél, az Atto 3-nál. Érdekes módon, a Volkswagen ID.3, a Renault Mégane és a BYD Dolphin esetében is túlszárnyalja méreteit, pedig ezek a modellek a prémium kategóriába sorolhatók. Az új BYD szélessége körülbelül 2,2 méter, ami nem kiemelkedő, hiszen a Kia EV3 és a Peugeot e-2008 is hasonló méretekkel bírnak. Azonban a BYD körülbelül tíz centivel magasabb, így méreteit tekintve egy szinten áll a Mercedes EQE-vel, amely egyébként közel öt méter hosszú. Bár az Atto 2 méretei alapján akár a kompakt szegmensbe is beilleszthető lenne, a mindössze 2,62 méteres tengelytávja miatt inkább a kisautók között találja magát.
Az új BYD belső tere valóban tágas, így nemcsak az első ülésekben, hanem hátul is kényelmesen elférnek az utasok. Az egész család számára elegendő 400 literes csomagtartó pedig remek megoldás, hiszen a hozzá tartozó szintkiegyenlítő polc segítségével a hátsó üléstámlák előrehajtása után keletkező lépcső eltüntethető, ezzel egyszerűbbé téve a csomagok pakolását. Emellett a padló alatt egy extra rekesz is található, amely tökéletes helyet kínál a töltőkábelek tárolására. Azonban a gépháztető alatt sajnálatos módon nem alakítottak ki tárolórekeszt, annak ellenére, hogy a mélyen elhelyezkedő motor és elektronika fölött bőven lett volna lehetőség rá. Talán a következő modellfrissítés során ezt is figyelembe veszik majd.
Az utastér nem csupán méretével, hanem stílusával is lenyűgöző, hiszen az Atto 2 alapfelszereltségéhez tartoznak a kifinomultan formázott, kényelmes vegán bőrrel bevont első ülések. A belső burkolatok jelentős részét puha anyagok alkotják, ami inkább a kompakt autókra jellemző, mint a kisautókra. Bár a belső tér formavilága nem annyira merész, mint az Atto 3 esetében, ahol például gitárhúrokra és hanglemeztárolókra emlékeztető dizájnelemek találhatók, a színkombinációk és a kialakítás kifinomultak. Az anyagok választása mellett az összeszerelés minősége is megfelel a kompakt szegmens elvárásainak.
A műszerfalra vetett pillantásunk során nem találkozunk a kisautókra jellemző spórolós megoldásokkal. A digitális műszeregység mérete ugyan csupán 8,8 col, de a megjelenítése világos és könnyen olvasható. Az új BYD modell alapkivitelében egy központi érintőképernyőt is találunk, amely 10,1 colos, és a márka hagyományaihoz hűen vízszintesen vagy függőlegesen is elhelyezhető. Ha egy szinttel feljebb lépünk, az érintőképernyő már 12,8 col képátlójú, és a képminősége éles, ráadásul a kezelése is rendkívül egyszerű.
A könnyű kezelhetőség elengedhetetlen. Néhány alapvető funkció, mint a hangerő, a vezetési üzemmód, a rekuperáció, a holttérfigyelő és a hátsó szélvédő fűtése, valódi tekerő-, billenő és nyomógombokkal van ellátva. Azonban a többi funkció, például a zenelejátszás, a klíma és az ülésfűtés, kizárólag az érintőképernyőről vezérelhető. Ez azt jelenti, hogy ha ezeken a beállításokon szeretnénk módosítani, átmenetileg nem láthatjuk a navigációs térképet. Azonban a gyorsabb navigációt segíti, hogy a képernyő alján található egy közvetlen elérést biztosító ikonsor, amely ráadásul könnyen testreszabható. További érdekesség, hogy ha két ujjunkat egyszerre húzzuk lefelé, azonnal megjelenik a funkciók széles skálája, ahol az ikonokat áthelyezhetjük.
A kompaktautós élmény jó darabig velünk marad, még az út során is. Ezt a kellemes érzést tovább fokozza az Atto 2 futóművének kifinomult működése: szinte művészi precizitással képes elnyelni a kátyúk és aszfaltfoltozások okozta rázkódásokat, miközben hatékonyan fékezi az úthullámokból adódó mozgásokat. Az előbbi jellemző a viszonylag magas oldalfalú, 215/60 R17-es gumiknak köszönhető, míg az utóbbi a futómű harmonikus hangolásának eredménye.
Az új BYD modell lendületes kanyarvételek során is megállja a helyét. Bár a kormányzása nem ad túl sok visszajelzést, az autó pontosan követi az ívet, és a kanyarsebesség növelésével kiszámítható alulkormányozottság lép fel. Érdekes módon a futómű felépítése eltér a márkától megszokott megoldásoktól. A nálunk forgalmazott BYD típusok – köztük az azonos padlólemezre épített Dolphin is – több lengőkaros hátsó futóművel rendelkeznek, míg az Atto 2 esetében hátul csatolt lengőkaros felfüggesztés található, amely az első ilyen megoldás a márka palettáján. Az egyszerűbb konstrukció azonban nem feltétlenül jelent gyengébb teljesítményt; a jármű viselkedése alapján egyértelműen nem mondható rosszabbnak.
A városi forgalomban és az országúti szakaszokon a menetteljesítmény nem árulkodik arról, hogy egy kisautó volánja mögött ülünk: mindössze 7,9 másodperc szükséges ahhoz, hogy az Atto 2 álló helyzetből elérje a 100 km/óra sebességet. A méretéhez képest meglepően könnyű, 1570 kilogrammos jármű ilyenkor igazán lendületbe jön, és a gázpedál megnyomására élénk reakcióval válaszol, főleg sport módban. Az első kerekeket hajtó állandó mágneses szinkronmotor 177 lóereje az autópályán kicsit érezhetően gyengébben teljesít, hiszen 120 km/óra felett a gyorsulás már nem olyan dinamikus. Ezen kívül az autópályás utazások során tűnik fel leginkább, hogy 100 km/óra sebességnél már hallható a szélzaj az A oszlopok irányából.
A kisautós érzet akkor éri el a sofőrt, amikor a hatótávjelzőre pillant, és kiderül, hogy 130 kilométer alatt elfogyott az akkumulátor kapacitásának fele. Aki előzőleg tanulmányozta a műszaki adatokat, annak ez nem meglepetés, hiszen innen kiderül, hogy az Atto 2-be csupán 45 kilowattóra kapacitású, lítium-vasfoszfát akkumulátort építettek. (Annak ellenére, hogy az autó a Dolphinhoz, az Atto 3-hoz, a Sealhez és a Sealion 7-hez hasonlóan az e-Platform 3 jelű padlólemezre épül.) Így az alapáron beépített hőszivattyú ellenére papíron sem képes 312 kilométernél többet megtenni két feltöltés közt, a valóságos hatótáv vegyes használatban valahol 250-270 km körül van a tapasztalataink szerint.
A kisautós hatótáv amúgy egészen addig nem gond, amíg gazdája úgy használja az Atto 2-t, ahogy azt a BYD-nál elképzelték, azaz főként lakott területen és annak környékén. A fogyasztás ilyenkor kisebb, a hatótáv pedig nagyobb, a gyár ígérete szerint akár 463 kilométer is lehet. A töltés sem kifejezetten gyors, váltóáramról 11 kilowatt a maximális töltőteljesítmény, amivel 0-ról 100 százalékra öt és fél óra alatt jutunk el. A legfeljebb 65 kilowattot elérő egyenáramú töltéssel 37 perc szükséges a 10 és 80 százalék közötti áramfelvételhez.
A 45 kilowattóra kapacitású akkumulátor beépítésének egyik magyarázata az, hogy az Atto 2 városba szánt autó, a másik az ár alacsonyan tartása lehet. Az új típus alapkivitelének kedvezményes indulóára jelenleg 12 millió forint. Ez versenyképesnek tűnik, hiszen ezért az összegért is gazdag felszereltség jár, sok más mellett alaptartozék például a 17 colos könnyűfém kerékgarnitúra, a panoráma üvegtető, a mobiltelefonos vagy okosórás ajtónyitás, a tolatókamera, a LED-fényszórók automata vezérlése, a hőszivattyú és a külső fogyasztók táplálása (V2L) is. A gazdagabb felszereltségű Boost kivitel kedvezményes ára nagyjából 12,8 millió forint, ezért az összegért 12,8 colos érintőképernyő, fűtött kormány és első ülések, vezeték nélküli mobiltöltő és 360 fokos kamerarendszer is jár.
Amennyiben az Atto 2 akkumulátora nagyobb kapacitással rendelkezne, az új BYD, bár kompakt méretekkel bír, simán versenyképes lehetne több, eggyel nagyobb kategóriába tartozó autóval, ha a használati értékét nézzük. A gyártó már ígéretet tett arra, hogy a jövőben érkezik egy 60 kilowattórás verzió is, amely vegyes használat mellett meghaladja a 400 kilométeres hatótávot. Azonban a kérdés továbbra is az, hogy ez az autó milyen áron lesz elérhető.