A PDSZ határozottan ellenez egy új továbbképzési programot, amelyet "hazafias lózungokkal" díszítettek fel. A tanárok számára elérhető képzések során még Herczeg Ferenc neve is felmerül, ami tovább fokozza a szakszervezet aggodalmait. - PestiSrácok


A PDSZ határozottan ellenzi az újonnan bevezetett továbbképzéseket, amelyeket "hazafias lózungokkal" tűzdeltek meg. A tanárok számára ez nem csupán egy szakmai fejlődési lehetőség, hanem olyan tartalom, amelyben akár Herczeg Ferenc nevével is találkozhatnak. Dezse-Zelenka Dóra 2025. április 7-i írása szerint a pedagógusok aggodalmát fejezik ki a programok irányultsága miatt.

A genderpropaganda előmozdítása, az "efebofil" tanárok felvétele és jogvédelmük, valamint a kötelező Pride-részvétel nem szerepel az Oktatási Hivatal (OH) által indított "köznevelési igazgatóképzés" programjában. 2025. január elsejétől az új iskolaigazgatói megbízások megszerzésének feltétele, hogy a jelentkezők elvégezzék az OH által szervezett, két féléves "köznevelési igazgatóképzést". A képzésre való jelentkezéshez szükséges, hogy a fenntartók, például az állami iskolák esetében a tankerületi központok, jóváhagyják a jelentkezéseket. Az OH nemrégiben kiadott tájékoztatójában a pedagógus-továbbképzés megújított rendszeréről is szó esett. Továbbá az új iskolaigazgató-képzésben résztvevők számát Pintér Sándor belügyminiszter is korlátozhatja.

A tájékoztató arra is kitér, hogy akik korábban már teljesítették az egyetemeken megszerezhető, az igazgatói megbízáshoz szükséges intézményvezetői ismeretek szakvizsgát, azt továbbra is elfogadják. Ám ilyen szakvizsga 2025. január 1-jétől már nem kezdhető meg, vagyis azok a pedagógusok, akik eddig nem szereztek vezetői képzettséget, de a jövőben iskolaigazgatói pozícióra szeretnének pályázni, azt már csak az OH által szervezett, idén szeptembertől induló képzés elvégzése után tehetik meg, feltéve, ha az iskolafenntartók jóváhagyják jelentkezésüket és beleférnek a miniszter által évenként meghatározott létszámkeretbe. Mindennek a jogi alapját egy idén január 1-jén hatályba lépett kormányrendelet adja meg.

Tiltakoznak a szivárványos tanárok, avagy a PDSZ

A PDSZ véleménye az új helyzetről szinte már a szavak nélküli üzenet szintjén is világos: ORBÁN, DIKTATÚRA!!44!!!! De nézzük meg ezt egy kicsit részletesebben is. Totyik Tamás, a Pedagógusok Szakszervezetének elnöke a Népszavának kifejtette, hogy...

Az Orbán-kormány döntése nyomán a iskolaigazgató-képzés központosítása komoly aggályokat vet fel. Az a tény, hogy a képzésekre csak azok pályázhatnak, akiket a fenntartók előzetesen jóváhagynak, lehetőséget ad arra, hogy a potenciális igazgató-jelöltek szűrésénél nemcsak szakmai szempontokat, hanem politikai nézeteket vagy megbízhatóságot is figyelembe vegyenek. Ez a gyakorlat kockázatot jelent az iskolák vezetésére kiválasztott személyek objektív és szakmai kompetenciájának biztosításában.

(Vagy mondjuk éppen mostantól végre szakmai alapon válasszák ki őket.)

Az új igazgatóképzés része a 2025/2026-os tanévtől induló új pedagógus továbbképzési rendszernek: a pedagógusok az eddig hét helyett öt éves ciklusokban kötelesek részt venni továbbképzéseken, ez alól csak az 55 évnél idősebbek mentesülhetnek. A képzésekért kreditpontok járnak, és minden pedagógusnak minimum 120 kreditet kell teljesíteni, amelyből legalább 60 kreditnek a kötelező, vagyis a tartalmi megújító és legfeljebb 60 kreditnek a választható továbbképzési körből kell teljesülnie. A kötelező, tartalmi megújító képzéseket csak a Nemzeti Közszolgálati Egyetemen (NKE) lehet elvégezni, más egyetem már nem is indít ilyeneket. Az OH által közzétett listában jelenleg 104 tartalmi megújító képzés szerepel, ám a hivatal tájékoztatása szerint a pedagógusok a kötelező képzések közül nem választhatnak szabadon, azokon "egyedi igazgatói kijelölés alapján" kell részt venniük. A képzések tantárgyspecifikusak, nagy részük a 2020-ban bevezetett új Nemzeti Alaptanterv (NAT) szerinti tanítást hivatott fejleszteni. Nemzeti öntudat, hazafias nevelés

A PDSZ aggodalma leginkább abból fakadhat, hogy az új igazgatóképzés nem helyez hangsúlyt a gender studies különböző aspektusaira. Az igazgatói pályára készülőket nem csupán a tantervi ismeretekkel, hanem a társadalmi érzékenységgel is fel kellene készíteni, például arra, hogy miként kezeljék a transznemű diákokat, vagy hogyan szólítsák meg a gendersemleges fiatalokat. A modern iskolai környezet sokszínűsége megköveteli, hogy az igazgatók megfelelő tudással rendelkezzenek a sokféleség tiszteletben tartásáról és a befogadó légkör megteremtéséről.

2023. szeptember 1-jén a Kossuth téren tanárok és diákok közös demonstrációt tartottak, melyet civilek és szakszervezetek is támogattak, „Országos tanévnyitó” címmel. Az esemény az OKA néven ismert szerveződés első megmozdulása volt, amelyet az Egységes Diákfront (EDF), a Civil Bázis és a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) közösen irányított. // fotó: Hatlaczki Balázs

A kötelező képzési listán legalább 30 olyan program szerepel, amelyek középpontjában a "nemzeti öntudat" és a "hazafias nevelés" áll. Ezek közül sok a magyar irodalomra (például "A XX. század első felének nemzeti konzervatív és transzilván irodalma és tanításának módszertani lehetőségei") és a történelemre (például "Identitásunk alapjai - magyar őstörténet és középkor") fókuszál. Emellett a hazafias nevelés szellemisége a természettudományos területeken is megjelenik, mint azt például a "A jövő három pillére: űrkutatás, atomenergia, energiahatékonyság" című képzés is mutatja.

Bejött az, amire már korábban is számítani lehetett: ideológiával átitatott, hazafias lózungokkal tűzdelt kötelező továbbképzési programok indultak az NKE keretében, amiket más, komoly szakmai műhely nem indítana "

- Osztom a véleményemet - nyilatkozta Nagy Erzsébet, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének ügyvivője. A lapnak kifejtette, hogy az idei év a Nemzeti Alaptanterv (NAT) felülvizsgálatának időszaka, ezért fontos lenne arra összpontosítani, hogy milyen irányban változzon a rendszer. Szerinte el kellene távolítani az "ideológiai sallangokat", és nagyobb választási lehetőséget kellene biztosítani a tananyag szerzői tekintetében.

Ehelyett a szakmai diskurzus középpontjába szinte teljes mértékben a megosztó irodalmi alakok kerülnek, mint például Herczeg Ferenc és Nyirő József.

- fogalmazott Nagy Erzsébet, kifejezve ezzel a gondolatait.

Az OH tájékoztatása alapján az iskolaigazgatóknak 2024 április 30-ig szükséges kidolgozniuk a következő tanévre vonatkozó intézményi továbbképzési programokat. Ezen programok a határidő lejárta előtt a fenntartók jóváhagyását is igénylik.

A szöveg egyediségének érdekében javaslom a következő átfogalmazást: "Olvasási élményünket gazdagítja a Népszava című lap, amelynek kiemelkedő vizuális tartalmát Horváth Péter Gyula munkássága képviseli."

Facebook hozzászólás

A vezetői szerepkörök és a szakmai fejlődés egyre fontosabbá válnak a mai oktatási rendszerben. A kapcsolódó témák között kiemelkedő szerepet kap a pedagógusok számára indított igazgatóképzés, amely a PDSZ (Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete) támogatásával valósul meg. Pintér Sándor irányítása alatt a program célja, hogy a leendő vezetők felkészültebben és hatékonyabban láthassák el feladataikat, hozzájárulva ezzel az oktatás minőségének fejlődéséhez.

Related posts