Több mint 24 ezer tanár nem részesült az őszi béremelés előnyeiből.
Megszólalt a gyászoló lány - A születésnapja előtt ütközött az őzzel a rollerbaleset áldozata
A teljesítményértékelés során az igazgatók széleskörű szempontokat vettek figyelembe. Ezek közé tartozott a kompetenciamérések eredménye, az érdemjegyek alakulása, az érettségi eredmények, az órák látogatásának tapasztalatai, valamint a tanfelügyeleti értékelések. Fontos volt, hogy minden pedagógus számára három konkrét teljesítménycélt kellett kitűzni az adott tanévre, amelyeket szintén figyelemmel kísértek. Az értékelés során összesen 100 pontot lehetett elérni, és azok a tanárok, akik kiemelkedő teljesítményt nyújtottak (minimum 80 pont), havi bruttó 20 és 60 ezer forint közötti béremelésben részesültek. Azok, akik az átlagos teljesítményt hozták (50-79 pont), legfeljebb bruttó 20 ezer forint emelést kaptak, míg az 50 pont alatti eredményt elérők a fejlesztendő kategóriába kerültek, és nem kaptak béremelést.
A béremelések elosztása körüli viták komoly visszhangot váltottak ki. Nagy Erzsébet, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének (PDSZ) ügyvivője hangsúlyozta, hogy az értékelési folyamat szubjektív volt, és az elosztott összegek nem tükrözték hűen az elvégzett munka valódi értékét. Az eddigi adatok szerint a pedagógusok többsége csupán mérsékelt béremelésben részesült, holott a Kormányzati Képviselet korábbi közlése alapján 45 357 tanár teljesítménye kiemelkedőnek bizonyult.
Többen irreálisnak nevezték az értékelési eredményeket, és úgy vélik, hogy a jelenlegi rendszer nem motiválja őket. Emellett számos tanár jelezte, hogy a tankerületi központok nem engedélyezték számukra, hogy folytassák a tavaly megkezdett teljesítménycéljaikat, hanem új célokat kellett kitűzniük az idei tanévre. A szeptember 30-án tartott belügyminisztériumi egyeztetésen a köznevelési államtitkárság képviselői elismerték, hogy a rendszer hibákkal küzd, de kijelentették, hogy sem idén, sem a jövő évi parlamenti választásokig nem terveznek jogszabálymódosítást az oktatással kapcsolatban. A döntés okáról azonban nem adtak magyarázatot.
A szituációt tovább bonyolítja, hogy egyes iskolaigazgatók a teljesítményértékelés során alacsony pontszámot elérő tanárok elbocsátását tervezik, ami azonban jogi szempontból kifogásolható lenne. A PDSZ ügyvivője hangsúlyozza, hogy a jelenlegi rendszer nem csupán igazságtalan, hanem jelentős feszültségeket is szül az oktatási intézményekben, és nem támogatja a pedagógusok szakmai fejlődését. Az érintett tanárok és a szakszervezet egyaránt változásokra szólítanak fel, azonban a kormányzati szándék a rendszer reformjára eddig még nem körvonalazódott.



