Végre ismét felbukkantak a nyereséges fuvarozók, azonban a helyzet még mindig ingatag. – Transpack


A DigiLog Consulting stratégiai tanácsadócég legfrissebb Közúti Fuvarozási Árindex iparági elemzésében arra hívják fel a figyelmet, hogy a tavalyi év utolsó negyedévében a közúti fuvarozók teljesítménye átmenetileg javult. Ugyanakkor a szektor profitabilitása továbbra is alacsony és instabil, ami aggodalomra ad okot a jövőbeli kilátásokat illetően.

A fuvarozók lépésről lépésre haladnak a megemelkedett költségek áthárításának nehézségeivel szemben. A DigiLog Consulting legfrissebb jelentése alapján 2023 negyedik negyedévében a nemzetközi fuvarozás díjai 5,3%-kal, míg a belföldi fuvarozás esetében 11,9%-kal emelkedtek az előző év azonos időszakához képest. Ugyanakkor a költségek összességében még drámaibb növekedést mutattak: a nemzetközi fuvarozás 8,2%-os, a belföldi fuvarozás pedig 14,6%-os emelkedést könyvelhetett el. A jelenlegi inflációs helyzet több mint háromszorosát is meghaladó költségnövekedésének túlnyomó része a használatarányos útdíjak emelkedéséből ered, amelyet a fuvarozók egy része még az év végéig sem tudott átforgatni az ügyfeleik felé.

A piaci körülmények kedvező alakulása hozzájárult a kedvező eredményekhez. A gázolaj ára 4,2%-kal csökkent ebben a negyedévben, ami számottevően mérsékelte az önköltségeket a 2023 IV. negyedévéhez képest. Ugyanakkor a többi költségtétel emelkedést mutatott: a gépjárművezetők bére 10-14%-kal, az amortizáció 15-17%-kal, a lízingkamatok 20-25%-kal, míg az indirekt költségek 5-8%-kal nőttek. A forint jelentős gyengülése – az előző negyedévhez viszonyítva 3,3%, a 2023 IV. negyedévéhez képest pedig 6,6% – kedvezően hatott a nemzetközi cégek nyereségességére az utolsó negyedévben.

A fuvarozók helyzete továbbra is ingatag maradt. Annak ellenére, hogy díjemeléseket alkalmaztak, a 8,2%-os és 14,6%-os költségnövekedést nem tudták teljes mértékben áthárítani az október és december közötti időszakban. A nemzetközi fuvarozás terén 2,9%-os, míg a belföldi fuvarozás esetében további 2,8%-os áremelés lett volna szükséges a megnövekedett kiadások kompenzálásához. Az alacsony megrendelési volumen azonban megakadályozta a szükséges emelést. Az ötödik egymást követő veszteséges negyedév után, a költségek kedvező csökkenésének köszönhetően, néhány szolgáltató szerény profitot tudott elérni mindkét alágazatban. Ugyanakkor az így realizált nyereség jelentősen elmarad a megszokott 4-6%-os szinttől, és fenntarthatósága is kérdéses, hiszen az árfolyamok és az üzemanyagárak olyan bizonytalan tényezők, amelyeket a vállalkozások nem tudnak irányítani.

A költségek tovább nőnek, a díjak emelkedése sem áll meg A fuvardíjak további növekedése prognosztizálható 2025-ben, annak ellenére, hogy a makrogazdasági előrejelzések szerint a kiskereskedelmi volumen lassú növekedése mellett az építőipar és az ipari termelés gyengélkedése a következő félévben még valószínűsíthető. Idén a költségek további emelkedése várható, de mértéke jelentősen elmarad a tavalyi két számjegyű értéktől.

A fuvarozók többsége, miután öt egymást követő negyedév veszteségeit szenvedte el, már nem tudja fenntartani a mínuszos vagy csupán csekély profittal járó működést. Ennek következtében kénytelenek a fuvardíjaikat az önköltség felett meghatározni. A közúti szolgáltatók, bár eltart egy ideig, de fokozatosan áthárítják a megnövekedett költségeiket megbízóikra, és szükség esetén a járművek számát is csökkentik.

Related posts