Júniustól a MÁV évente akár több tízezer utasnak is kártérítést nyújthat, ami jelentős könnyebbséget jelenthet sokak számára.

A Magyar Államvasutak Zrt. hivatalos honlapján az őszi időszak óta nem találhatók a késésekkel kapcsolatos statisztikák a korábbi formában, azonban a havi jelentésekben továbbra is elérhetők bizonyos adatok a késések mértékéről és számáról. Ez lehetővé teszi, hogy hozzávetőlegesen megbecsüljük, hány vonat késett 20 percnél hosszabb ideig. Ez az információ különösen fontos, mivel júniustól a MÁV bevezeti a jegyár felének visszatérítését azok számára, akiknek a vonata legalább 20 percet késett. Ezt Lázár János építési és közlekedési miniszter jelentette be szerdai sajtótájékoztatóján. A bérlettel utazók számára is kedvező változás várható: öt olyan eset után, amikor a késés meghaladja a húsz percet, a következő bérlet árának 10%-os kedvezményére lesznek jogosultak. Ezt a kártalanítást "késési biztosítás" néven fogják bevezetni.
A MÁV havonta közzétett jelentéseiből nem nyerhetünk teljes körű és precíz információkat, mivel az adatok összesítve jelennek meg. Például a 16-30 perc késéssel közlekedő vonatok száma is csak egy kategóriaként szerepel, így nem tudjuk pontosan, hogy ezek közül hány járat késett 16-20 percet, és hány 20 percnél többet. Azonban bizonyos számításokkal becsléseket végezhetünk, amelyek segíthetnek a helyzet megértésében. Például az utolsó elérhető adatok szerint november hónapban a MÁV összesen 93 063 vonatot indított. A statisztikák alapján ezek 72,59%-a, vagyis a többség, nem késlekedett, vagy legfeljebb 6 percet várakozott. Ezen kívül 17 495 járat késése negyed órán belül maradt, míg 5597 vonat 16-30 percet késett. 1892 járat 31-60 percet várakozott, 445 vonat 60-120 percet, és 80 járat ennél is hosszabb késést szenvedett el. Ha a júniusban bevezetésre kerülő rendszer már működött volna, akkor 2417 utasnak biztosan lehetősége lett volna a jegyár felének visszatérítésére, hiszen ezek a járatok fél óránál hosszabb késéssel közlekedtek. Ha feltételezzük, hogy a 16-30 percet késő vonatok felénél több, azaz 2800 vonat késése meghaladta a 20 percet, akkor összesen 5216 utas lett volna jogosult a visszatérítésre.
Bár az utolsó statisztika meglehetősen kétséges, egy dolog egyértelmű: ha a késések mintázata nem mutat jelentős változást, akkor havonta több ezer vonat utasának lehetősége van arra, hogy a jegyár felének visszatérítését igényelje. Ez pedig évente több tízezer vonatot érinthet. Más szóval, évente akár több millió olyan jegyvásárlás is érintett lehet a késési biztosítás keretében.
A MÁV számára a késések költségeinek pontos meghatározása nem egyszerű feladat, hiszen számos tényező befolyásolja a helyzetet. Az egyik ilyen tényező, hogy ha egy utas öt késést tapasztal, akkor a következő bérlet vásárlásakor tíz százalékos kedvezményben részesülhet, feltéve, hogy ezt a MÁV applikációjában külön jelezni is tudja. Ezen kívül a költségek alakulása szoros összefüggésben áll azzal is, hogy mely vonatok késnek, azokon mennyi utas tartózkodik, és hogy a papíralapú jegyet vásárlók élnek-e a visszatérítési lehetőséggel. Utóbbi esetben a pénztárakban igényelhetik a visszatérítést, míg az online vásárolt jegyek esetében a MÁV automatikusan visszatéríti a jegyár felét, ha a késés meghaladja a húsz percet.
A visszatérítésekkel kapcsolatos adminisztratív költségek is hozzájárulnak a helyzet bonyolultságához. Az utóbbi hónapokban végzett elemzések azonban rávilágítottak, hogy a MÁV-Volán csoport működésére évente körülbelül 800 milliárd forintot fordít a költségvetés, miközben a jegybevétel csupán ennek egy kis részét képezi. A G7 gazdasági portál 2024 első félévére vonatkozóan megállapította, hogy a jegyek, bérletek és helyjegyek összesen 34,8 milliárd forint bevételt hoztak, ami éves szinten még a MÁV-Volán költségvetésének tíz százalékát sem éri el. Eközben a vasúttársaság 22 milliárdot költött a jegyvásárláshoz szükséges infrastruktúra fenntartására. A legnagyobb kiadást a jegyvizsgálók bérének fedezése jelenti. Ennek következtében 2024 első felében a cég a jegyértékesítésekből csak körülbelül 13 milliárd forintos nyereséget könyvelhetett el. Ezt a számot tovább csökkentheti a júniustól bevezetésre kerülő késési biztosítás, amely további terheket ró a vállalatra.